Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közművek I.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKAT42
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Fülöp Roland
beosztás Adjunktus
email fulop.roland@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Hidraulika I. (BMEEOVVAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy megismertesse a vezetékes közművek fontosabb jellemzőit, azok egymásra, illetve más létesítményekre gyakorolt hatásait. További cél olyan ismeretek átadása, mely lehetővé teszi, hogy a hallgató későbbi generáltervezőként, városgazdaként olyan közműves szemlélettel rendelkezzen, hogy települések földalatti területeivel racionálisan tudjon gazdálkodni. Témakörök: Rendszertani illetve tervezési alapismeretek szakáganként: vízellátás, víztisztítás, csatornázás, szennyvíztisztítás, gázellátás, távhőellátás, elektromos energia ellátás, hírközlés.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri a vezetékes közműhálózatokat.
  2. Tisztában van az ivóvízellátás rendszerelemeivel.
  3. Ismeri a települési vízelvezető rendszerek felépítését
  4. Tisztában van a vízi közművek tervezési előírásaival.
  5. Ismeri a közműhálózatok rekonstrukcióját kiváltó okokat.
  6. Tisztában van a víziközmű hálózatok építési módjaival.
B. Képesség
  1. . Képes meghatározni a víziközmű hálózatok terheléseit.
  2. Képes meghatározni az ivó- és a szennyvízhálózatok méreteit.
  3. Képes más szakágak döntéshozóival a szakmai kapcsolattartásra.
  4. Képes az építési feladatok irányítását végrehajtani.
  5. Képes a hálózat helyszínrajzi és magasság nyomvonalának meghatározására.
  6. Képes műszaki leírást összeállítani.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire
  3. Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére
D. Önállóság és felelősség
  1. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Közművek csoportosítása, jellemzői. Terhelésszámítás (Összevont gyakorlat vízellátó rendszer feladat ismertetés).
2. Közművek csoportosítása, jellemzői.
3. Vízellátó rendszerek általános áttekintése (rendszer elemek).
4. Vízigények meghatározása (fajták, számítás, adatok)
5. Tározás (típusok, elhelyezés kialakítás, vízminőségi kérdések).
6. Vízhálózatok méretezése. (Összevont gyakorlat szennyvízhálózat feladat ismertetés)
7. Települési vízelvezetés (módok, minőség, mennyiség, stb..)
8. Szennyvízterhelés (infiltráció, lakossági, ipari, kibocsátási feltételek).
9. Települési vízelvezetés vonalvezetési kérdései (vízszintes, magassági elhelyezés).
10. Vízelvezető rendszerek számítási módszere (kézi számítás).
11. Tervfázisok, tervezés előkészítése.
12. Hagyományos építési módok (víztelenítés, feltétel rendszer).
13. Hagyományos építési módok (gépek, dúcolat). Részösszefoglalás.
14. Csőanyagok.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek 1. Darabos Péter - Mészáros Pál: Közművek b)Jegyzetek
b) Derts Zsófia: Közművek gyakorlati segédlet
c) Letölthető anyagok 1. Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
1) Az első és a hatodik héten összevont gyakorlat van órarenden kivüli időpontban

2)Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
3) Feladatonként minimum 2-2 konzultáció kötelező.

2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok: Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontokban.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a 7 db ellenőrző dolgozat, a számítási feladat és a vizsgaidőszakban tett teljesítménymérés alapján történik. A vizsga során elsőként a mindkét minimumkérdésre kell elfogadható írásbeli választ adni a hallgatónak. A minimumkérdések eredményes teljesítését követi a szóbeli felelet. A vizsga során csak az utóbbi kerül értékelésre.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
7 db ED (összegző értékelés) ED A.1-A.6; B.1-B.6; C.1-C.3; D.1
Számítási feladat (folyamatos teljesítményértékelés) HF B.1-B.6; C.1-C.3; D.1
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) V A.1-A.6; B.1-B.6; C.2-C.3; D.1

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
7 db ED 20%
HF 30%
Szorgalmi időszakban összesen 50%
V 50%
Összesen 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy az ellenőrző dolgozatokon a megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, valamint a számítási feladatokra is legalább elégséges érdemjegyet kapjon. A számítási feladatok értékelése a feladatlappal együtt kiadott szempontok és pontozási szabályok alapján történik.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)88%=<P
jó (4)70%=<P<=85%
közepes (3)60%=<P<70%
elégséges (2)50%=<P<60%
elégtelen (1)<50%
3.6 Javítás és pótlás
A PÓT ED-n +10 pont szerezhető. A 7 db ED és PÓT ED pontjai összeadódnak és a 3.5 pont szerint kerül megállapításra ED jegy.
A számítási feladatok beadása a szorgalmi időszak utolsó munkanapján 12:00 óráig lehetséges különeljárási díj nélkül. Pótbeadás vizsgaidőszak első munkanapján 12:00-ig, különeljárási díj ellenében lehetséges.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×3=42
felkészülés a félévközi teljesítményértékelésre 13
számítási feladatok 20
vizsgafelkészülés 15
Összesen 90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév