Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Integrált vízgazdálkodás - Levelező
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVPX61
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 14 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Farkas-Karay Gyöngyi |
beosztás | Adjunktus |
karay.gyongyi@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Vízkészletgazdálkodás (BMEEOVVAI43)
- Vízgyűjtőgazdálkodás (BMEEOVVA-F2)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy az Integrált Vízgazdálkodási Tervezés és a Vízgazdaságtan című tárgyak összevonásával jött létre. A minden fontos szempontot integráló vízgazdálkodás alkalmazása a vízproblémák megoldásának egyik legfontosabb alapfeltétele. Az integrálás egyik legnehezebb feladata a környezeti, gazdasági és szociális szempontok integrálása a vízgazdálkodási tervezésben és az operatív vízgazdálkodásban. Ennek az integrálásnak a legfontosabb módszerei közé tartoznak a gazdasági elemzések. Ez volt a tantárgyak összevonásának az egyik legfontosabb indítéka. A tantárgy elsődleges célja megismertetni a hallgatókat a vízgazdálkodás legújabb és legjelentősebb nemzeti és nemzetközi szintű kihívásaival,és az ezek kezeléséhez kidolgozott új módszerekkel, a jelenleg gyakran alkalmazott szóhasználat szerinti „jó gyakorlatokkal”. A hallgató megismeri az integrált vízgazdálkodási tervezés alapfogalmait, alapelveit, az integrálás szükségességét, az integrált vízgazdálkodási tervezés helyzetét és jó gyakorlatait. A félév során bemutatásra kerülnek a gazdasági és társadalmi célok elérését célzó vízgazdálkodási tervezésre vonatkozó példák. A tantárgy különös súllyal foglalkozik a költségmegtérülési-, költség-haszon és költséghatékonysági elemzésekkel.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri az integrált vízgazdálkodás és a vízgazdaságtan alapfogalmait, alapelveit és módszereit, tisztában van az alkalmazási lehetőségekkel.
- Ismeri a jelentős nemzeti és nemzetközi vízgazdálkodási kihívásokat, és a kezelésükre kidolgozott „jó gyakorlatokat”.
- Ismeri az Európai Unió Víz Keretirányelvének megfelelő vízgazdálkodási módszereket.
- Ismer vízgazdaságtani elemzési módszereket.
B. Képesség
- Képes az integráló szemléletű vízgazdálkodási tervezésre, figyelembe véve a fenntartható célok elérését és a nemzeti és nemzetközi jó gyakorlatokat.
- Alkalmas a VKI szerinti vízgazdálkodási tervezési munkában való részvételre.
- Képes vízgazdálkodási elemzések és költségmegtérülési-, költséghatékonysági-és költség-haszon elemzések készítésére.
- Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
- Az interaktív órákon tevőlegesen is részt vesz.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a vízgazdálkodási tervezési feladatok megoldását és adott források alapján történő megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások az elméleti ismeretekről, gyakorlatok, vitaalkalmak, önálló feladat, személyes konzultáció, kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Integrált vízgazdálkodás alapjai. Házi feladat kiadása. |
2. | Vízgazdaságtan - alapok. |
3. | Vízgazdálkodási projektek pénzügyi és gazdasági elemzése. |
4. | Vízbiztonság és virtuális vízkoncepció. |
5. | Komplex vízgazdálkodási projektek tervezése és végrehajtása - bevezetés és példa. |
6. | Regionális Fejlesztési Politikák - stratégiai tervezés és végrehajtás, mint a vízgazdálkodási projektek egyik finanszírozási forrása. |
7. | Hajóút fenntartható fejlesztése. Fenntartható vízerőhasznosítás. Féléves zárthelyi. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- Integrált vízgazdálkodási tervezés E-jegyzet.
- előadások diasorai,
- önálló feladat megoldását támogató segédlet.
2.6 Egyéb tudnivalók
Nincs.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat | ZH | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1, C.2 |
Házi feladat | HF | A.2, A.3; B.1, B.2; C.1-C.5; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
HF | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 72<=P<85% |
közepes (3) | 60<=P<72% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat–szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett –késedelmesen a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontig adható be.
- A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
- A zárthelyi dolgozat a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontokban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény felülírja a korábbit.
- Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató Elégtelentől különböző érdem-jegyet szerezni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a zárthelyi javítására. Ennek időpontját ugyan-csak a Részletes féléves ütemterv szabályozza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 7×2=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 1×24=24 |
házi feladatok elkészítése | 1×24=24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 28 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2023. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév