Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Térinformatika
1.2 Code
BMEEOFTM041
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
Seminar 1
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
4
1.7 Coordinator
name Dr. Juhász Attila
academic rank Associate professor
email juhasz.attila@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Photogrammetry and Geoinformatics
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Offered in non-civil engineering program
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
1 September 2023

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives

A tárgy fő célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket szerezzenek az épített, természeti és társadalmi környezet jelenségeit leíró térinformatikai rendszerek alapelveiről, felépítéséről, fejlesztési lehetőségeiről, modellezési, elemzési, megjelenítési módszeriről. Az alapozó informatikai és műszaki tárgyakban megszerzett ismeretekre építve megismerhetik a térinformatikai technológiák tudományos-, technológiai trendjeit, fejlesztési irányait, elsajátíthatják a térinformatika modern eszközeit. A tárgy alapvető célja, hogy a hallgatók megismerjék Földünk-, az épített és természeti környezet jelenségeinek modellezési módszertanát, a jelenségek térbeli, időbeli, szemantikai jellemzőinek leképezési elveit. A hallgatók átfogó ismereteket szereznek a lokális, nemzeti és globális téradat infrastruktúrák létrehozásáról, felépítéséről, alkalmazási lehetőségeiről.
Az egyes térinformatikai típusfeladatok bemutatására fókuszáló elméleti előadások és gyakorlati alkalmazások megismerésével a hallgatók alapvető ismereteket szereznek a műszaki gyakorlatban felvetődő térrel kapcsolatos problémák jellemzőiről, téri reprezentációjáról, kezelési, modellezési, megjelenítési módszereiről, megbízhatóságáról.
A gyakorlati vonatkozásban a hallgatók elsajátítják az alapvető térinformatikai műveletek szabatos végrehajtásának menetét, a műszaki gyakorlatban alkalmazott térinformatikai rendszerekkel történő problémamegoldás alapvető folyamatait.

2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. Ismeri az épített, természeti és társadalmi környezet digitális reprezentációjának alapelveit, fogalomrendszerét
  2. Áttekintéssel rendelkezik a térinformatikai technológiák alapvető eljárásairól, folyamatairól.
  3. Tisztában van a térinformatikai technológiák műszaki paramétereivel, komponenseivel.
  4. Ismeri a térinformatikai alkalmazások tipikus folyamatait, alapvető információs termékeit.
  5. Tisztában van a tanult térinformatikai rendszerek használati módjával.

B. Skills
  1. Képes a Föld valós jelenségeinek térinformatikai leképezésére.
  2. Alkalmazza a megismert térinformatikai adatgyűjtő módszereket, adatforrásokat.
  3. Kiválasztja és megtervezi az adott feladathoz illeszkedően az optimális feldolgozási folyamatot.
  4. Képes a standardizált térinformatikai feldolgozási műveletek elvégzésére.
  5. Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.

C. Attitudes
  1. Képes a Föld valós jelenségeinek térinformatikai leképezésére.
  2. Alkalmazza a megismert térinformatikai adatgyűjtő módszereket, adatforrásokat.
  3. Kiválasztja és megtervezi az adott feladathoz illeszkedően az optimális feldolgozási folyamatot.
  4. Képes a standardizált térinformatikai feldolgozási műveletek elvégzésére.
  5. Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.

D. Autonomy and Responsibility
  1. Önállóan végzi el az órai és házi feladat munkaként kijelölt feladatokat.
  2. Munkáját érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további fel-adatvégzésébe

2.3 Methods

Előadások és számítógépes gyakorlati feladatok. Teljesítményértékelés gyakorlati feladatokon és zárthelyi dolgozaton keresztül.

2.4 Course outline
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.A tér szerepe a társadalomban. A térinformatika alapjai.
2.Térinformatikai modellezés. Raszter - vektor geometria.
3.Vektoros adatok és elemzésük. Rendelkezésre álló adatforrások.
4.Raszteres adatok és elemzésük. Rendelkezésre álló adatforrások.
5.Térinformatikai adatbázisok alapjai.
6.A helymeghatározás alapjai. Vetületi rendszerek.
7.Térképi írástudás. Topográfia, kartográfia alapjai.
8.Adatgyűjtés I. (csoportosítás, alapok)
9.Adatgyűjtés II. (a távérzékelés alapjai)
10.Adatgyűjtés III. (távérzékelési adatok feldolgozása)
11.Adatminőség. GIS rendszer megvalósítása.
12.Térinformatikai alkalmazások I. (3D)
13.Térinformatikai alkalmazások II. (mezőgazd., katonai, régészet, stb.)
14.ZH

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials

a) Tankönyvek:

  1. Detrekői Ákos, Szabó, György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások Typotex Kiadó, Budapest, pp 292.
  2. Detrekői Ákos, Szabó, György (2002): Térinformatika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, pp 380.
  3. Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, Rhind D W (2011): Geographic Infor-mation
b) Letölthető anyagok:
  1. www.epito.bme.hu/BMEFTAT43
2.6 Other information

A hallgatók a gyakorlati feladatok megoldásához saját számítógépet használhatnak.

2.7 Consultation

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az oktatóval egyeztetve.

This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése, a gyakorlati feladatok alapján, és egy 60 perces zárthelyi dolgozat alapján történik.

3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Zárthelyi dolgozatZH1A.1-A.5; B.1, B.5
Gyakorlati feladatokHF1-HF6A.5; B.1-B.5; C.1-C.5; D.1-D.2

The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
JeleRészarány
ZH152 %
HF1-HF648%
Összesen100%
3.4 Requirements and validity of signature

A féléves jegy megszerzéséhez min. 20 pont elérése szükséges a zárthelyi dolgozatnál. Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb eredmény elégtelen érdemjegyet eredményez.

3.5 Grading system
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Retake and repeat

1) A gyakorlati feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 24:00-ig küldhető meg.

3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14 x 3=42
felkészülés a teljesítményértékelésre30
a kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása18
Összesen90
3.8 Effective date
1 September 2023
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak