Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Ökológia
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKPI52
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Kozma Zsolt
beosztás Egyetemi docens
email kozma.zsolt@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók kellő mélységű ökológiai alapismeretet és szemléletet szerezzenek, hogy gyakorló mérnökként, környezetvédelmi problémákkal találkozva egyszerűbb ökológiai feladatokat saját maguk is meg tudjanak oldani, illetve bonyolultabb ökológiai feladatok megoldásánál meg tudják fogalmazni kérdéseiket ökológus szakembernek és meg tudják érteni az ökológus fogalom- és érvrendszerét.

Cél továbbá a hallgatók megismertetése a mérnöki tevékenység ökológiai hatásaival esettanulmányok alapján, a környezeti problémák összetett jellegével, valamint az ökoszisztéma védelmében szükséges mérnöki tevékenységekkel és műszaki megoldásokkal.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri és érti az ökológia általánosan használt fogalomrendszerét,
  2. tisztában van az ökológia főbb törvényeivel és folyamataival,
  3. esettanulmányokon keresztül ismeri az alkalmazott ökológia egyes területeit, módszereit, eszköztárát,
  4. átlátja az emberi tevékenységek ökológiai hatásait,
B. Képesség
  1. alkalmazza az ökológiai fogalmakat,
  2. alkalmas az ökológiai rendszerek működésének megértésére,
  3. képes a mérnöki tevékenységek (tervezés, építés, üzemeltetés) ökológiai hatásainak felmérésére,
  4. felismer és megold egyszerűbb ökológiai problémákat, illetve képes az erre alkalmas szakember feltalálására,
  5. képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
  1. törekszik az ökológiai gondok megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára,
  2. törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére a munkája művelése során.
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi az ökológiai feladatok és akadályok végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások távoktatásos/előre felvett formában, önálló irodalomfeldolgozás, kommunikáció szóban, terepi nap, szituációs társasjáték.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Online, élő: A mérnöki és az ökológiai időbeni skálák összehasonlítása. A mérnök és az ökológus gondolkodásmódja közötti különbség. Az ökológiai rendszerek sajátosságai. Ökológiai alapismeretek, az ökológiai szemléletmód főbb ismérvei.
2. Online, felvétel: Alapfogalmak, definíciók, fogalmi pontosítások. Az ökoszisztéma általános működése. Kölcsönhatások az ökoszisztémában (populáción belül és populációk között)
3. Online, felvétel: A biológiai termelés fogalma és formái; az élő szervezetek anyag és energiaforgalmi típusai. Táplálékláncok és táplálékhálózatok, anyagforgalom és energiaáramlás.
4.Online, felvétel: Ökoszisztéma szolgáltatások: az ökoszisztémák mintázata, anyag- és energiaforgalma.
5. Online, felvétel: Ökoszisztéma szolgáltatások: a szolgáltatások fő típusai; Értékelési és térképezési módszerek
6. Online, felvétel: A talajvíz fogyasztói: a felszín alatti víztől függő ökoszisztémák vízigénye. Elmélet
7.Online, felvétel: A talajvíz fogyasztói: a felszín alatti víztől függő ökoszisztémák vízigénye. Esettanulmányok
8. Online, felvétel: Esettanulmányok: Ökológiai szempontok a különböző szakterületeken. Környezeti, ökológiai vonatkozású.
9. Online, felvétel: Esettanulmányok: Ökológiai szempontok a vízgazdálkodásban. Mérnöki beavatkozások negatív és pozitív hatásai vizes élőhelyek esetén.
10. Online, felvétel: Esettanulmányok: Mérnökökológia, természetalapú megoldások.
11. Online, felvétel: Esettanulmányok: Mérnökökológia, természetalapú megoldások. Társasjáték szabályismertető.
12. Jelenléti: Lords of the Valley szituációs társasjáték
13. Online: Zárthelyi
14. Jelenléti: Terepi alkalom

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
1. Szilágyi Ferenc és Orbán Veronika (2007): Alkalmazott Hidrobiológia. – MAVÍZ Kiadványa.
b) Jegyzetek
1. Szilágy Ferenc: Ökológia (jegyzet, kézirat).

2. Ádám Szilvia és Kajner Péter: Élő és éltető folyók
c) Letölthető anyagok
1. Elektronikus jegyzet: Szilágyi Ferenc: Mérnökökológia felkészülési anyag.
2. Az előadások fóliagyűjteménye ppt formájában.
3. Segédlet: Felkészülést segítő kérdések.

2.6 Egyéb tudnivalók
A tárgy kurzusain két jelenléti alkalom van, ezeken egy terepi bejárásra és egy szituációs társasjátékra kerül sor. A tananyag többi részét önálló munka keretében kell elsajátítani, amihez előre rögzített rövidebb előadásokat, olvasmányokat biztosítunk. 
2.7 Konzultációs lehetőségek

Előzetesen, e-mail-ben egyeztetve az oktatókkal;

e-mail: kozma.zsolt@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi zárthelyi dolgozat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZHA.1-A.4; B.1-B.5; C.1, C.2; D.1, D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH100
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás és a félévközi jegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti ZH pontszáma elérje az 50%-ot. Aki ezt teljesíti, aláírást és félévközi érdemjegyet is kap.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80%<=P
jó (4)70%<=P<80%
közepes (3)60%<=P<70%
elégséges (2)50%<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
  1. A meg nem írt ZH pótlására csak a pótlási héten – kijelölt időpontban - kerülhet sor.
  2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
  3. Amennyiben a 2. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon és önálló témafeldolgozás 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 62
Összesen 90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak