Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szerkezetek geodéziája mérőgyak.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFAS42
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Mérőgyakorlat | (24) |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
1
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Tuchband Tamás |
beosztás | Adjunktus |
tuchband.tamas@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Szerkezet-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Magasépítéstan alapjai (BMEEOEMAT44)
Párhuzamos előkövetelmény (a tárggyal azonos félévben felvehető):
- Geodézia mérőgyakorlat (BMEEOAFAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2023. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgatók megismerkednek az építőmérnöki szerkezetek állapot- és mozgásvizsgálatainak korszerű módszereivel és műszereivel. A felsőéves hallgató a korábbi geodézia jellegű tantárgyakban tanult alapismereteket összetett építőmérnöki feladat keretében alkalmazza. Ezen feladatok megoldása során a hallgató felismeri a geodézia és más tantárgyak közötti kapcsolatokat, összefüggéseket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- átlátja az épületszerkezeti elemek lehetséges deformációit és ezek meghatározására szolgáló geodéziai módszerek összefüggéseit,
- érti, hogy az épületek belső felméréséhez miért és hogyan szükségesek a geodézia nyújtotta szolgáltatások,
- átlátja a hidak mozgásvizsgálatára alkalmazott mérési módszerek alapelvét, előnyeit és hátrányai, jellemző alkalmazási lehetőségeit,
- átlátja az építőmérnöki létesítmények jellemző geometriai méreteinek, alakjának meghatározásához szükséges geodéziai módszereket,
- tájékozott a fotogrammetria és lézerszkennelés technológiák szerkezet-építőmérnöki területen történő alkalmazása terén.
B. Képesség
- rutinszerűen alkalmazza a mérnöki szintezést épületszerkezeti elemek (pl. padló és födém) geometriai állapotának meghatározására,
- rutin jelleggel kezeli a felsőrendű optikai szintezőműszert,
- képes a felsőrendű vonalszintezéssel meghatározott magasságokból és korábbi mérések eredményeiből süllyedésértékeket számolni, azt megfelelő módon dokumentálni,
- képes kézi lézertávmérővel, illetve mérőszalaggal készített alaprajzi felmérést illesztőpontok alapján a geodéziai koordinátarendszerbe illeszteni,
- oktatói segítséggel egy híd forgalom okozta alakváltozásait méri RTK GNSS technikával, robot mérőállomással, illetve a feladatra alkalmas további módszerekkel,
- oktatói segítséggel,célszoftverekkel mért pontokra körívet, egyenest, felületet illeszt. Az illesztés maradék ellentmondásait elemzi, értékeli.
C. Attitűd
- törekszik a geodéziai méréseket a feladatnak megfelelő pontossággal végezni,
- felismeri a mérések ellenőrzésének fontosságát,az ellenőrzéseket el is végzi,
- fontosnak tartja, hogy a mérések és számítások eredményét az adatok pontosságával összhangban lévő élességgel adja meg.
D. Önállóság és felelősség
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- a mérések értékelését tartalmazó szakvéleményt, dokumentációt önállóan fogalmazza meg.
2.3 Oktatási módszertan
Rövid bevezető után kiscsoportban oldanak meg a hallgatók mérési feladatokat, majd egyes mérések feldolgozását, az eredmények értékelését és dokumentálását házi feladatok keretében végzik.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Épületszerkezet deformáció |
2. | Épület belső felmérése |
3. | Fotogrammetria és lézerszkennelés szerkezet-építőmérnöki alkalmazásai |
4. | Épület süllyedésvizsgálata |
5. | Magasépítmény függőlegesség vizsgálata |
6. | Híd mozgásvizsgálat GNSS technikával és robot mérőállomással |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Oktatási keretrendszerben található segédletek és a gyakorlatokra felkészülést segítő on-line tesztek
2.6 Egyéb tudnivalók
- A tantárgy oktatását a szorgalmi időszakban 6x4 óra bontásban végezzük.
- A mérések egy részét a szabadban végezzük, időjárástól függetlenül.
- A gyakorlatokon való részvétel teljes mértékben kötelező. Csere, pótlás egy hallgatónak egy félévben egy alkalommal megengedett, a tantárgyfelelőssel egyeztetett módon.
- Ha egy önállóan megoldandó feladat esetében a hallgató bizonyíthatóan a társa munkáját adja be, akkor az adott feladatra kapott osztályzata automatikusan elégtelen és ez nem javítható.
- A házi feladatok egy része csoportmunkában végezhető, beadható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
- a tanszék honlapján megadottak szerint,
- vagy a tantárgy oktatóival e-mailben egyeztetve
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai aktivitás és 3 házifeladat alapján történik. Az előtanulmányok során megszerzett ismeretek és képességek ismétléséhez, rendszerezéséhez az oktatási keretrendszerben kellő számú gyakorló feladatot biztosítunk.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1; B.1; C.3; D.2-D.3 |
2. házi feladat(részteljesítmény értékelés) | HF2 | A.2; B.4; C.3; D.1-D.2 |
3. házi feladat(részteljesítmény értékelés) | HF3 | B.3; C.3; D.2 |
aktivitás | A | A.3-A.5; B.1-B.6; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
A házi feladatokra 1-5 osztályzatot adunk.Az órai aktivitás értékelésemegfelelt/nem megfelelt minősítéssel történik. A megfelelt minősítés feltétele a megfelelő felkészültség, a mérésekben való tevékeny részvétel, valamint a megfelelő jegyzőkönyv beadása az óra végén.
Jele | Részarány |
HF1 | 30% |
HF2 | 30% |
HF3 | 30% |
A | 10% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegymegszerzésének feltétele a gyakorlatokon való teljes mértékű részvétel, megfelelő aktivitás, illetve,hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató.A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladatok beadásának határideje a kiadástól számított 2 hét.
2) A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott házi feladat az 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható
2) A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott házi feladat az 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 6×4=24 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 1 |
házi feladatok elkészítése | 5 |
Összesen | 30 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2023. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév