Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közlekedési stratégiai tervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVMU-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Kornél Almássy
beosztás Egyetemi docens
email almassy.kornel@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Közlekedési létesítmények specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja hogy a hallgató megismerje és elsajátítsa a stratégiai tervezés folyamatát, ismerje a közlekedési stratégiák és koncepciók készítésének menetét és módját, tudjon megvalósíthatósági tanulmányt készíteni, tudjon tervezői csapatokat menedzselni, és be tudja mutatni az elkészült eredménytermékeket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás

1. ismeri a tervezési folyamatot, annak elemeit

2. ismeri a tervezési feladatokkal kapcsolatos projektmenedzsment alapjait

3. ismeri a stratégiai tervezés folyamatát és keretrendszerét

4. ismeri célrendszerek és indikátorok kidolgozásának folyamatát és keretrendszerét

5. ismeri a stratégia- és koncepcióalkotás módszertanát

6. ismeri a projektek minősítésének és rangsorolásának módszertanát

7. ismeri a cselekvési terv készítésének menetét

8. ismeri a pénzügyi tervek készítésével kapcsolatos fogalmakat

9. ismeri a kockázatelemzés módszertanát

10. ismeri a megvalósíthatósági tanulmányok készítésének folyamatát és keretrendszerét

11. ismeri a kiértékelési módszertan összeállításának menetét

12. ismeri az egyes létesítmények forgalmi és baleseti elemzésének módszertanát

13. ismeri a megvalósíthatósági tanulmányokhoz kapcsolódó pénzügyi és közgazdasági elemzések

alapjait.

B. Képesség

1. képes megszervezni egy tervezési kooperációt

2. képes átlátni a stratégiai tervek készítésének folyamatát

3. meg tudja határozni a stratégiai tervek készítéséhez szükséges feladatokat

4. alkalmas stratégiai tervek készítésében való részvételre, koordinálásra

5. képes stratégiai tervezéshez kapcsolódó elemzések elvégzésére

6. képes stratégiai tervezéshez kapcsolódó minősítő rendszerek kidolgozására

7. képes stratégia- és koncepcióalkotásra

8. képes a projektek rangsorolására

9. képes cselekvési terveket képezni

10. képes a stratégiai tervekhez tatozó kockázatok elemzésére

11. képes átlátni a megvalósíthatósági tanulmányok készítésének folyamatát

12. meg tudja határozni a megvalósíthatósági tanulmányok készítéséhez szükséges feladatokat

13. alkalmas megvalósíthatósági tanulmányok készítésében való részvételre, koordinálásra

14. el tudja készíteni megvalósíthatósági tanulmányok minősítési keretrendszerét

15. el tudja végezni közúti létesítmények forgalmi elemzését

16. el tudja végezni közúti létesítmények baleseti hatásvizsgálatát

17. képes a tanulmánnyal kapcsolatos pénzügyi és gazdasági elemzések átlátására

18. képes összeállítani a megvalósítás szervezeti és pénzügyi kereteit.

19. Be tudja mutatni és el tudja fogadtatni az általa készített terveket

C. Attitűd

1. együttműködik a feladatmegoldások során az oktatóval és hallgató társaival,

2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét,

3. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,

4. megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,

5. írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.

D. Önállóság és felelősség

1. felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,

2. legjobb tudása szerint elvégzi a részteljesítmény-értékelések során számára kiadott feladatokat,

3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.

2.3 Oktatási módszertan

Előadások prezentációval, gyakorlatok táblánál, csoportosan készített otthoni tervezési feladatok, amelyeket a kontaktórán beszámolók egészítenek ki. Kommunikáció írásban és szóban

(összegző teljesítményértékelések és a beszámolók során).

2.4 Részletes tárgyprogram

Alkalom

Dátum

Témakör

Számonkérés

1

Stratégiai tervek, szerepük és fontosságuk a

döntéshozatalban. A stratégiakészítés elvei és

folyamata. Projektmenedzsment, tervezői

kooperációk. Helyzetelemzés, módszerek: SWOT,

problémafa. Jövőkép, vízió, elvárt állapot.

1. HF ki

-

ÖNÁLLÓ MUNKA

Stratégiai terv készítésének elindítása az 1. óra anyaga alapján.

2

Célok levezetése a helyzetelemzésből és a

jövőképből. Célok megvalósítására alkalmas

eszközök, beavatkozások hatásmechanizmusa.

Indikátorok. Beavatkozások konkrét, részletes

meghatározása, beavatkozások értékelése,

hatáselemzés.

-

ÖNÁLLÓ MUNKA

Stratégiai terv készítése a 2. óra anyaga alapján.

3

Programalkotás, prioritások, megvalósítási terv.

Zárthelyi Dolgozat

1. ED

-

ÖNÁLLÓ MUNKA

Stratégiai terv készítése a 3. óra anyaga alapján.

1. ED pót

4

Megvalósíthatósági tanulmányok, szerepük és

fontosságuk a döntéshozatalban, kapcsolat a

stratégiai tervekkel. A tanulmánykészítés elvei és folyamata. A tanulmánytervek tartalmi és formai

követelményei. Jelenlegi állapot elemzése.

1.HF be

2.HF ki

-

ÖNÁLLÓ MUNKA.

Megvalósíthatósági Tanulmány készítésének elindítása az órai anyag alapján.

5

Célok meghatározása, kiértékelési

módszertan összeállítása. Csoportos

konzultáció. Változatok meghatározása,

értékelése. Változatelemzés.

-

ÖNÁLLÓ MUNKA.

Megvalósíthatósági Tanulmány készítése az órai anyag alapján.

6

Pénzügyi elemzés, közgazdasági

elemzés. Kockázatelemzés. A projekt

megvalósításának szervezeti keretei. Zárthelyi

Dolgozat

2.ED

-

ÖNÁLLÓ MUNKA.

Megvalósíthatósági Tanulmány készítése az órai anyag alapján.

7

A szakmai megvalósítás

ütemezése és pénzügyi terve. Érzékenység vizsgálat, Kockázatelemzés.  Konzultáció. Feladatbeadás

2.ED pót

2. HF be

-

ÖNÁLLÓ MUNKA.

Megvalósíthatósági Tanulmány készítése az órai anyag alapján.



A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Assistance:
A projekttervezés módszertana és eszközei:
  1. http://www.urb.bme.hu/segedlet/szakmernoki1/2011_12/teltervPDF/PonaczGy2_100329.pdf
  2. KÖZOP útmutató https://www.palyazat.gov.hu/download.php?objectId=22547
  3. Planning Principles and Practices: http://www.vtpi.org/planning.pdf
2.6 Egyéb tudnivalók
1) Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki öt, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli összegző teljesítményértékelés (ZH), két csoportosan elkészített otthoni feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek

Teljesítményértékelés neve (típus), jele, és az értékelt tanulási eredmények:

1 zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés) ZH1 A1-9, B1-10, C.4-C.5., D.1.

2 zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés) ZH2 A10-13, B11-18, C.4-C.5., D.1.

1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF1 B1-10, B19, C.1-C.4., D.2-D.3.

2.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF2 B1, B11-19., C.1-C.4., D.2-D.3.

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a „Részletes féléves ütemterv” tartalmazza, mely elérhető a tantárgy honlapján.


A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Teljesítményértékelés jele:Aránya
ZH115%
ZH215%
HF135%
HF235%
Szumma:100%

A félév és ez által a tantárgy teljesítése akkor történik meg, hogyha a ZH1, ZH2 és HF1, HF2 követelmények mindegyikét legalább elégséges érdemjeggyel teljesítette a hallgató. A HF1 és HF2 értékelésének 50%-a a csoportos, 50%-a az egyéni teljesítmény alapján születik.

3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontok (P)
Jeles (5)80%<=P
jó (4)70%<=P<80%
közepes (3)60%<=P<70%
elégséges (2)50%<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás

1) Az otthoni feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemterv”-ben meghatározott időpontokban adhatók be.

2) Az összegző teljesítményértékelés első alkalommal „Részletes féléves ütemterv”-ben

meghatározott időpontokban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új

eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.

3) Amennyiben a 2) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen szintfelmérő teljesítményértékelés első pótlásának javítására a pótlási időszakban. Ilyen formában csak az egyik sikertelen ZH (ZH1 vagy ZH2) pótolható.

3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Részvétel a kontaktórákon14×3=42
Felkészülés a teljesítményértékelésre2×18=36
Házi Feladat elkészítése2×17=34
Konzultációs tevékenység2×(4×1)=8
Szumma4×30=120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2023. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak