Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
név | Kornél Almássy |
beosztás | Egyetemi docens |
almassy.kornel@emk.bme.hu |
1. ismeri a tervezési folyamatot, annak elemeit
2. ismeri a tervezési feladatokkal kapcsolatos projektmenedzsment alapjait
3. ismeri a stratégiai tervezés folyamatát és keretrendszerét
4. ismeri célrendszerek és indikátorok kidolgozásának folyamatát és keretrendszerét
5. ismeri a stratégia- és koncepcióalkotás módszertanát
6. ismeri a projektek minősítésének és rangsorolásának módszertanát
7. ismeri a cselekvési terv készítésének menetét
8. ismeri a pénzügyi tervek készítésével kapcsolatos fogalmakat
9. ismeri a kockázatelemzés módszertanát
10. ismeri a megvalósíthatósági tanulmányok készítésének folyamatát és keretrendszerét
11. ismeri a kiértékelési módszertan összeállításának menetét
12. ismeri az egyes létesítmények forgalmi és baleseti elemzésének módszertanát
13. ismeri a megvalósíthatósági tanulmányokhoz kapcsolódó pénzügyi és közgazdasági elemzések
alapjait.
1. képes megszervezni egy tervezési kooperációt
2. képes átlátni a stratégiai tervek készítésének folyamatát
3. meg tudja határozni a stratégiai tervek készítéséhez szükséges feladatokat
4. alkalmas stratégiai tervek készítésében való részvételre, koordinálásra
5. képes stratégiai tervezéshez kapcsolódó elemzések elvégzésére
6. képes stratégiai tervezéshez kapcsolódó minősítő rendszerek kidolgozására
7. képes stratégia- és koncepcióalkotásra
8. képes a projektek rangsorolására
9. képes cselekvési terveket képezni
10. képes a stratégiai tervekhez tatozó kockázatok elemzésére
11. képes átlátni a megvalósíthatósági tanulmányok készítésének folyamatát
12. meg tudja határozni a megvalósíthatósági tanulmányok készítéséhez szükséges feladatokat
13. alkalmas megvalósíthatósági tanulmányok készítésében való részvételre, koordinálásra
14. el tudja készíteni megvalósíthatósági tanulmányok minősítési keretrendszerét
15. el tudja végezni közúti létesítmények forgalmi elemzését
16. el tudja végezni közúti létesítmények baleseti hatásvizsgálatát
17. képes a tanulmánnyal kapcsolatos pénzügyi és gazdasági elemzések átlátására
18. képes összeállítani a megvalósítás szervezeti és pénzügyi kereteit.
19. Be tudja mutatni és el tudja fogadtatni az általa készített terveket
1. együttműködik a feladatmegoldások során az oktatóval és hallgató társaival,
2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét,
3. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
4. megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
5. írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
1. felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
2. legjobb tudása szerint elvégzi a részteljesítmény-értékelések során számára kiadott feladatokat,
3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
Előadások prezentációval, gyakorlatok táblánál, csoportosan készített otthoni tervezési feladatok, amelyeket a kontaktórán beszámolók egészítenek ki. Kommunikáció írásban és szóban
(összegző teljesítményértékelések és a beszámolók során).
Alkalom |
Dátum |
Témakör |
Számonkérés |
1 |
|
Stratégiai tervek, szerepük és fontosságuk a döntéshozatalban. A stratégiakészítés elvei és folyamata. Projektmenedzsment, tervezői kooperációk. Helyzetelemzés, módszerek: SWOT, problémafa. Jövőkép, vízió, elvárt állapot. |
1. HF ki |
- |
|
ÖNÁLLÓ MUNKA Stratégiai terv készítésének elindítása az 1. óra anyaga alapján. |
|
2 |
|
Célok levezetése a helyzetelemzésből és a jövőképből. Célok megvalósítására alkalmas eszközök, beavatkozások hatásmechanizmusa. Indikátorok. Beavatkozások konkrét, részletes meghatározása, beavatkozások értékelése, hatáselemzés. |
|
- |
ÖNÁLLÓ MUNKA Stratégiai terv készítése a 2. óra anyaga alapján. |
||
3 |
|
Programalkotás, prioritások, megvalósítási terv. Zárthelyi Dolgozat |
1. ED |
- |
ÖNÁLLÓ MUNKA Stratégiai terv készítése a 3. óra anyaga alapján. |
1. ED pót |
|
4 |
|
Megvalósíthatósági tanulmányok, szerepük és fontosságuk a döntéshozatalban, kapcsolat a stratégiai tervekkel. A tanulmánykészítés elvei és folyamata. A tanulmánytervek tartalmi és formai követelményei. Jelenlegi állapot elemzése. |
1.HF be 2.HF ki |
- |
ÖNÁLLÓ MUNKA. Megvalósíthatósági Tanulmány készítésének elindítása az órai anyag alapján. |
||
5 |
|
Célok meghatározása, kiértékelési módszertan összeállítása. Csoportos konzultáció. Változatok meghatározása, értékelése. Változatelemzés. |
|
- |
ÖNÁLLÓ MUNKA. Megvalósíthatósági Tanulmány készítése az órai anyag alapján. |
||
6 |
|
Pénzügyi elemzés, közgazdasági elemzés. Kockázatelemzés. A projekt megvalósításának szervezeti keretei. Zárthelyi Dolgozat |
2.ED |
- |
ÖNÁLLÓ MUNKA. Megvalósíthatósági Tanulmány készítése az órai anyag alapján. |
||
7 |
|
A szakmai megvalósítás ütemezése és pénzügyi terve. Érzékenység vizsgálat, Kockázatelemzés. Konzultáció. Feladatbeadás
|
2.ED pót 2. HF be |
- |
|
ÖNÁLLÓ MUNKA. Megvalósíthatósági Tanulmány készítése az órai anyag alapján. |
|
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
A projekttervezés módszertana és eszközei:
- http://www.urb.bme.hu/segedlet/szakmernoki1/2011_12/teltervPDF/PonaczGy2_100329.pdf
- KÖZOP útmutató https://www.palyazat.gov.hu/download.php?objectId=22547
- Planning Principles and Practices: http://www.vtpi.org/planning.pdf
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint
II. Tárgykövetelmények
Teljesítményértékelés neve (típus), jele, és az értékelt tanulási eredmények:
1 zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés) ZH1 A1-9, B1-10, C.4-C.5., D.1.
2 zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés) ZH2 A10-13, B11-18, C.4-C.5., D.1.
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF1 B1-10, B19, C.1-C.4., D.2-D.3.
2.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF2 B1, B11-19., C.1-C.4., D.2-D.3.
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a „Részletes féléves ütemterv” tartalmazza, mely elérhető a tantárgy honlapján.
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Teljesítményértékelés jele: | Aránya |
ZH1 | 15% |
ZH2 | 15% |
HF1 | 35% |
HF2 | 35% |
Szumma: | 100% |
A félév és ez által a tantárgy teljesítése akkor történik meg, hogyha a ZH1, ZH2 és HF1, HF2 követelmények mindegyikét legalább elégséges érdemjeggyel teljesítette a hallgató. A HF1 és HF2 értékelésének 50%-a a csoportos, 50%-a az egyéni teljesítmény alapján születik.
Érdemjegy | Pontok (P) |
Jeles (5) | 80%<=P |
jó (4) | 70%<=P<80% |
közepes (3) | 60%<=P<70% |
elégséges (2) | 50%<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
1) Az otthoni feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemterv”-ben meghatározott időpontokban adhatók be.
2) Az összegző teljesítményértékelés első alkalommal „Részletes féléves ütemterv”-ben
meghatározott időpontokban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új
eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
3) Amennyiben a 2) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen szintfelmérő teljesítményértékelés első pótlásának javítására a pótlási időszakban. Ilyen formában csak az egyik sikertelen ZH (ZH1 vagy ZH2) pótolható.
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontaktórákon | 14×3=42 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre | 2×18=36 |
Házi Feladat elkészítése | 2×17=34 |
Konzultációs tevékenység | 2×(4×1)=8 |
Szumma | 4×30=120 |