Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Tartószerkezetek 2.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSMT-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kovács Nauzika |
beosztás | Egyetemi docens |
kovacs.nauzika@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Tartószerkezetek specializációján
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Tartószerkezetek 1. (BMEEOHSMS51)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2024. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgató átfogó ismereteket szerez a tartószerkezetek kockázatairól, a szerkezeti megbízhatóság és analízis módszereiről és ezeknek a méretezésben való figyelembe vételéről. Ismertetjük a bonyolultabb szerkezetek, görbült acél és vasbeton héjak, illetve térbeli rácsos szerkezetek erőjátékát és méretezési sajátosságait. Megismeri a gyakorlat számára fontos analitikus megoldásokat, a numerikus megoldások alapjait és közelítéseit. A tárgy részét képezik a kötélszerkezetek, függesztett-, és sátorszerkezetek alapvető kialakítási és méretezési módszereinek bemutatása.
A tárgyban alkalmazott digitális oktatási módszertan hatékonyan támogatja a hallgatók készségfejlesztését és a kimeneti követelmények elsajátítását.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a szerkezeti megbízhatósági analízis alapvető módszereit,
- tisztában van a terhek és ellenállások valószínűségi modellfelvételi lehetőségeivel,
- ismeri a szabványok biztonsági koncepcióit és az Eurocode megbízhatósági szintjeit,
- ismeri a héjak típusait, görbület felületek definiálást,
- ismeri a peremtartók statikai viselkedését,
- ismeri a rúdszerű térbeli rácsok viselkedését,
- ismeri a görbült felületre szerkesztett térbeli rácsok, lécrácshéjak viselkedését,
- ismeri a kötélszerkezetek, függőtetők, sátrak szerkezeti kialakítását, erőjátékát.
B. Képesség
- alkalmazza szerkezeti megbízhatósági analízis módszereit,
- a szerkezeti szabványok parciális tényezőit megbízhatósági analízis módszerekkel meghatározza,
- képes meghatározni a körszimmetrikus terhelésű forgáshéjak membrán-igénybevételeit,
- képes direkt membránfeladatok megoldására,
- képes térbeli rácsszerkezetek helyettesítő kontinuumának meghatározására.
C. Attitűd
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott a numerikus eszközök használatára,
- törekszik a tartószerkezetek viselkedésének megértésére,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- a közösség felelős tagjaként részt vesz az órákon.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a házi feladatok megoldását, ugyanakkor elakadás esetén él az oktatók és tanulótársai segítségével,
- nyitottan fogadja és átgondolja az újszerű ismereteket.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Terhek és ellenállás valószínűségi modelljei, modell bizonytalanságok. Az Eurocode-ok biztonsági koncepciója. Parciális tényezők meghatározása. |
2. | Bizonytalanságok a szerkezetépítőmérnöki problémákban. A szerkezetek megbízhatósági analízise. Meglévő szerkezetek megbízhatósági vizsgálata. Kísérlet alapú tervezés. |
3. | Mérnöki építmények tervezésének általános elvei. Szerkezeti anyag megválasztása. |
4. | Héjszerkezetek erőjátéka. Membrán-igénybevételek, héjak megtámasztási módjai. |
5. | Elliptikus, parabolikus és hiperbolikus héjak szerkezeti kialakítás, erőjáték. |
6. | Peremtartók kialakítása, merevségei, statikai viselkedése. |
7. | Térbeli rácsszerkezetek. Térbeli rácsok elemei. Helyettesítő kontinuum. |
8. | Rúdszerű viselkedésű térbeli rácsok. Térrácsok szükséges megtámasztásai. |
9. | Egy és kétrétegű rúdhálózatok statikai tulajdonságai. Görbült felületre szerkesztett térbeli rácsok. |
10. | Lécrácshéjak. |
11. | Kötélszerkezetek lehetséges alakjai, statikai viselkedése, típusai. |
12. | Függőtetők, szerkezeti megoldások, statikai viselkedés. |
13. | Ponyvaszerkezetek fajtái, méretezési elvei, erőjátéka. |
14. | Széldinamikai vizsgálatok speciális kérdései. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Mérnöki építmények és szerkezetek. Szerkesztette Kollár Lajos, Akadémiai kiadó, 2000.
- Prékopa: Valószínűségelmélet. Műszaki Könyvkiadó. 1980.
- Faber: Risk and safety in civil, environmental and geomatic engineering
- Sorensen: Structural reliability theory and risk analysis
- Előadás óravázlatok és diák.
- Gyakorlat i óravázlatok és diák.
- Számítási mintapéldák.
- Minta feladatsorok
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: kovacs.nauzika@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, és a vizsgán mutatott eredmény alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.5; B.1-B.4 |
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés | V | A.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.5; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 20% |
Szorgalmi időszakban összesen | 20% |
V | 80% |
Összesen | 100% |
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a korábbi félévközi eredménye az adott félévben szerzett eredményével felülíródik.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 6 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a korábbi félévközi eredménye az adott félévben szerzett eredményével felülíródik.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 6 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A félévközi eredményt a zárthelyi eredménye alapján állapítjuk meg. A végső érdemjegyet a félévközi eredmény és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk.
A félévközi eredményt a zárthelyi eredménye alapján állapítjuk meg. A végső érdemjegyet a félévközi eredmény és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A zárthelyi a félév szorgalmi időszakában a féléves ütemtervben megadott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
- Zárthelyi érdemjegyének javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
- Amennyiben a félév közben tartott pót-zárthelyin sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal a pótlási időszakban tehet kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 1×16=16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 8 |
vizsgafelkészülés | 40 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév