Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Magyarország műszaki földtana
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMMG64
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Rozgonyi-Boissinot Nikoletta |
beosztás | Adjunktus |
rozgonyi.nikoletta@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Geotechnika és mérnökgeológia specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék Magyarország főbb földtani régióit, valamint szert tegyenek a mérnöki létesítmények tervezéséhez, üzemeltetéséhez szükséges regionális és lokális földtani ismeretekre. E mellett fontos része a tárgynak, hogy bemutassa a hallgatóknak Magyarország tájainak földtani felépítéséről, az előforduló laza és összeálló kőzetekről, a tájegységekhez kapcsolódó felszínformáló folyamatokról, valamint az emberi tevékenységgel előidézett térszínformálás természettudományos elemzéséről szóló ismereteket, beleértve a Magyarországon előforduló folyóvíz, szél és karsztos folyamatok által kialakított felszínformák megismertetését. Továbbá kiemeli a hallgatók számára a mérnöki tevékenység (bányászat, út- vasútépítés, stb.) térszínformáló szerepét is.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- A tantárgy sikeres teljesítése után a hallgató ismeri Magyarország főbb tájegységeinek földtani felépítését,
- ismeri a Magyarországon előforduló főbb földtani formációk fontosabb tulajdonságait,
- ismeri a tájegységek keletkezéséhez hozzájáruló folyamatokat,
- ismeri Magyarország tájainak főbb természetes geomorfológiai jellemzőit,
- ismeri a földtani formációk jeleit, térképi ábrázolásukat,
- ismeri a mérnöki tevékenységek eredményeként létrejött térszínformákat.
- meg tud szerkeszteni egy írásbeli tanulmányt és egy diasort a szóbeli beszámolóhoz egy adott témában.
- be tud számolni ismereteiről írásban (zárthelyi dolgozat).
B. Képesség
- A tantárgy sikeres teljesítése után a hallgató képes jellemezni Magyarország jellemző geológiai formációit, azok keletkezésének körülményeit,
- képes elhelyezni Magyarország földtani adottságait az európai rendszerben,
- képes földtani térkép értelmezésére,
- terepbejárás során képes a földtani formációk megkülönböztetésére földtani térkép segítségével,
- képes egy tetszőleges területről származó meglévő fúráseredmények felkutatására és értelmezésére,
- képes egy tetszőleges terület földtani és geomorfológiai adatainak összegyűjtésére mind digitális, mind papír alapú adatok alapján,
- képes Magyarország földtani adottságairól írásban beszámolni (zárthelyi dolgozat)
- képes egy adott terület földtani és geomorfológiai jellemzőinek írásbeli (tanulmány) és szóbeli (szóbeli beszámoló) bemutatására.
C. Attitűd
- A tantárgy sikeres teljesítése után a hallgató folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- önálló kutatómunkára nyitott,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- érdeklődik a geológiai folyamatok iránt,
- nyitott terepbejárás ismeretei bővítésére.
D. Önállóság és felelősség
- A tantárgy sikeres teljesítése után a hallgató önállóan felkutatja az adattárban található számára kijelölt területről származó eddigi fúráseredményeket,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- önállóan írásban számot ad tudásáról (zárthelyi dolgozat),
- önállóan elkészíti a számára kijelölt terület földtani és geomorfológiai jellemzőit bemutató írásbeli dolgozatot (tanulmány), és ezt szóban is előadja hallgatótársainak (szóbeli beszámoló),
- terepbejárás során felelősen viselkedik, vigyáz mind önmaga, mind társai testi épségére.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat, terepbejárás.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Eddigi geokronológiai ismeretek összefoglalása, kontinensvándorlás, Magyarország területének elhelyezkedése a földtörténeti korokban. |
2. | Magyarország nagyszerkezeti egységei, ezek hatása a földtani viszonyokra. |
3. | Soproni- és a Kőszegi-hegység műszaki földtana, az Alpokalja geomorfológiája. |
4. | A Mecsek és a Villányi-hegység műszaki földtana. |
5. | Dunántúli-középhegység műszaki földta-na, geomorfológiája. |
6. | A Budai-hegység műszaki földtana, geomorfológiája. |
7. | Az Északi-középhegység műszaki földtana, geomorfológiája, vulkanikus kőzetek |
8. | Az Északi-középhegység műszaki földtana, geomorfológiája, üledékes kőzetek. |
9. | Az Alföld és a Kisalföld műszaki földtana, geomorfológiája. |
10. | Zárthelyi dolgozat |
11. | Összefoglalás, konzultáció |
12. | Terepbejárás |
13. | Terepbejárás |
14. | Kijelölt terület szóbeli bemutatása. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Török Ákos: Geológia mérnököknek
- Budai- Konrád: Magyarország földtana, Pécsi Tudományegyetem Földtani Tanszéke, e-könyv
- Less György: Magyarország földtana, 2011, tankonyvtar.hu TAMOP 4.2.5 könyvei
- előadás vázlatok
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A terepbejárás időpontja tájékoztató jellegű, az időjárási viszonyoktól függően változhat.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: rozgonyi.nikoletta@edu.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, egy önállóan elkészített házi feladat, az utolsó gyakorlaton a házi feladat témájában a hallgatótársak előtt tartott szóbeli beszámoló alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.8; B.1-B.6 |
házi feladat (tanulmány készítése) | HF | A.1-A.8; B.1-B.6; C.1-C.6; D.1-D.5 |
szóbeli beszámoló (kijelölt terület bemutatása előadásban) | SZB | B.1, B.6-B.8; C.1-C.3, C.5; D.1-D.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 40% |
HF | 30% |
SZB | 30% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 74<=P<84% |
közepes (3) | 62<=P<73% |
elégséges (2) | 50<=P<61% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés az utolsó gyakorlati héten díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
- Amennyiben az 4 pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási héten ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a tanórákra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 16 |
házi feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 12 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak