Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezetkultúra és örökségvédelem építőmérnököknek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVAV62
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 1
Gyakorlat 1
Mérőgyakorlat (6)
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Hajnal Géza
beosztás Egyetemi docens
email hajnal.geza@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Geodézia II. (BMEEOAFAT42)
  • Hidrológia I. (BMEEOVVAT41)
  • Talajmechanika (BMEEOGMAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A szabadon választható tárgy célja az építőmérnöki szak mintatanterve alapján folyó képzés ismeretanyagának tárgyakon átívelő szintézise, és ezen ismeretanyag gyakorlati alkalmazása, valós igényt kielégítő feladatvégzésen keresztül. A félév elején meghatározott feladat mindenkor kapcsolódik a fenntarthatósághoz, és a lehetőségekhez mérten társadalmilag és szakmailag is kiemelten fontos területen valósul meg.
A tantárgy keretén belül elvégzendő feladat szakmai területen hasznos tevékenység, illetve a társadalom egyes rétegeinek életkörülményeit javító, a természetes- és épített környezet élhetőbbé tételére irányuló tevékenység. A feladat kiválasztásakor a tárgyfelelős és a hallgatók figyelembe veszik a Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium közösségének javaslatait. Az előkészítési szakasz a szorgalmi időszak, ezalatt a vizsgált terület komplex megismerése és adatok gyűjtése/adatbázisok készítése zajlik, a terepi gyakorlaton a félév közben megszerzett tudás gyakorlati felhasználása és alkalmazása valósul meg.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Áttekintéssel rendelkezik egy komplex mérnöki feladatnál használható vizsgálati módszerekről, rendelkezésre álló eszközökről, a korábbi tárgyak során megszerzett ismereteket összefüggéseiben alkalmazza.
  2. Ismeri a féléves feladat megoldásához alkalmazott adattárakat és forrásokat, melyeket későbbi mérnöki munkája során is hasznosítani tud.
  3. Megérti a lehetőségeket és a korlátokat, melyekkel későbbi szakmai élete során is találkozhat.
B. Képesség
  1. Szakszerűen végez adatgyűjtést és terepi vizsgálatokat egyaránt.
  2. Megbízhatóan dolgoz fel szakirodalmakat és értékel ki mérési eredményeket.
  3. Képes a szükséges engedélyek beszerzésére, a terepi kiszállással szükséges szervezési feladatokban való részvételre.
  4. A tantárgy többi hallgatóival kooperatív módon tud együttdolgozni.
  5. A féléves eredményeket önálló dokumentációban szintetizálja és szakmailag korrekt módon közli.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az oktatókkal és a munkájukat segítő szakemberekkel, laikusokkal.
  2. Törekszik a közérthető, de mérnökileg szabatos eredményközlésre.
  3. Törekszik pontos és hibamentes munka elvégzésére.
  4. Hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés bevett és innovatív módjait, az információtechnológiai eszközöket, kreatívan él a lehetőségeivel és a rendelkezésére álló eszközökkel.
  5. Nyitott a mérnöki munkához kapcsolódó kulturális, társadalmi, környezetvédelmi és további felmerülő határterületek megismerésére, szemléletmódjuk elsajátítására.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan elvégzi a rá bízott adatgyűjtési- és terepi mérési munkákat, a lehető legjobb minőségű munkát adva ki a kezéből.
  2. Társaival felelősen együttműködik a szakmai értékek megőrzése és továbbadása érdekében.
  3. Féléves munkája során mindvégig felelősen bánik a rábízott eszközökkel, tiszteletteljes kapcsolatot épít ki a feladatban közreműködő személyekkel.
2.3 Oktatási módszertan
A folyamat sajátosságai az adott félévben kitűzött feladathoz kapcsolódnak, így az oktatási módszerek is változatosak, de a legjellemzőbb és a legalkalmasabb módszer ezen tárgy esetén a projektmunka. A projektmunka előkészítő fázisa a 14 hetes szorgalmi időszak, a gyakorlatba ültetése pedig az 1+5 napos terepi munka. A kurzus szakmai és társas/szociális területen jelentős mértékben járul hozzá a hallgatók kompetenciafejlődéséhez.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.A tárggyal kapcsolatos alapvető információk ismertetése, a félévi munka megtervezése a Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkolégium bevonásával.
2.Ismertető előadás a vizsgálni kívánt területről, a felmerülő mérnöki kérdésekről.
3.Ismertető előadás a vizsgálni kívánt területről, a felmerülő nem mérnöki kérdésekről.
4.Az elvégezni kívánt munkaterv összeállítása, csoportalkotás.
5.Terepbejárás, a helyszín megismerése.
6.A korábbi munkaterv felülvizsgálata, célkitűzések megfogalmazása, feladatok felosztása.
7.Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval.
8.Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval.
9.Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval.
10.Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval.
11.A megszerzett adatok és információk közös szintetizálása, egymás munkáinak megismerése.
12.A megszerzett adatok és információk közös szintetizálása, egymás munkáinak megismerése.
13.Felkészülés a terepgyakorlatra.
14.Felkészülés a terepgyakorlatra.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
A féléves feladat témájához kapcsolódó szakirodalmak, térképek, leírások, tervek, cikkek, újságok, a félév elején rendelkezésre bocsátott tananyagok és információk.
2.6 Egyéb tudnivalók
A terepi munkavégzés során előfordulhatnak zord időjárási körülmények, terepi és infrastrukturális nehézségek. A hallgatók erre lehetőségük szerint fel kell készüljenek, és a helyszínen tudniuk kell ezekhez alkalmazkodni.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve;

e-mail:
hajnal.geza@epito.bme.hu,
farkas.david@epito.bme.hu,
karay.gyongyi@epito.bme.hu.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félévközi munka és a félév végi beszámoló alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
Félévközi munka HF1 A.1-A.2; B.1-B.4; C.1, C.4-C.5; D.1
Félév végi beszámoló HF2 A.3; B.1-B.2, B.4-B.5; C.1-C.5; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HF140%
HF260%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítő hallgatók féléves eredményét a 3.3 pontban látható súlyozás alapján határozzuk meg a matematikában alkalmazott kerekítési szabályokat követve.
3.6 Javítás és pótlás
A feladat kooperatív csoportmunka és terepi gyakorlati jellege miatt javításra vagy pótlásra nincs lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi terepi kiszállás 8
félévközi önálló feladatvégzés 30
nyári terepi munka 40
végső beszámoló elkészítése 14
Összesen 120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak