Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geotechnikai tervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMMG-3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Szendefy János |
beosztás | Adjunktus |
szendefy.janos@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Geotechnika és mérnökgeológia specializációján
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Tartószerkezetek specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa a geotechnikai tervezéshez szükséges ismereteket, az Eurocode7 szerinti tervezési lehetőségeket, az infrastrukturális és magasépítési tervek tartalmi követelményeit, a talajmechanikai fúrások és összetett laboratóriumi vizsgálatok metódusát, a szondázási módszerek kiértékelését, a nagyfelületű beruházások geotechnikai tervezési optimalizációját, a talajhorgonyok és talajszegek ellenállásának tervezését, jet-grouting eljárást és tervezést, az ágyazatok és javítórétegek tervezését és minősítését, a monitoring rendszerek tervezését és az observational method alapú tervezést.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a geotechnikai tervezés szabványi hátterét,
- elsajátítja a geotechnikai tervek tartalmi követelményeit,
- megismeri a talajmechanikai fúrások típusait, lehetséges mintavételi módokat és összetett talajmechanikai laborvizsgálatokat és azok kiértékelését,
- megismeri a szondázási módszerek értékelését és azokból nyerhető talajfizikai jellemzőket,
- elsajátítja az talajhorgonyok és talajszegek ellenállásának tervezését,
- elsajátítja az ágyazatok tervezésének és minősítésének módját,
- megtanulja a jet-grouting tervezését,
- megismeri a monitoring rendszereket.
B. Képesség
- képes a geotechnikai problémák felismerésére,
- el tudja végezni a geotechnikai problémák kategóriába sorolását,
- képes geotechnikai terv készítésére, annak tartalmi követelményeinek megfogalmazására,
- képes meghatározni egy geotechnikai probléma esetén szükséges geotechnikai feltárás típusát, mennyiségét és mélységét meghatározni,
- tud közvetett és közvetlen geotechnikai feltárások alapján talajfizikai jellemzőket megadni,
- tud talajhorgonyokat és talajszegeket méretezni,
- el tudja végezni ágyazat és javítóréteg vastagság számítását és ezek anyagát megfelelően definiálja,
- képes jet-grouting tervet készíteni,
- képes monitoring rendszereket összeállítani, valamint az alapján tervezést végezni,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a geotechnikai problémamegoldáshoz szükséges technológiák és méretezéselméletek megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a geotechnikai tervezési feladatok optimalizálásra és az átfogó geotechnikai problémamegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a geotechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Építőipari projekt szereplőinek feladata, hatáskörük ismertetése. Szabványok és hivatkozások használata. Geotechnikai szabványok áttekinetése. |
2. | Geotechnikai szabványok tartalmának és előírásainak áttekinetése. |
3. | Talajemchanikai fúrások és talajmintavétel. Talajminták minőségi osztályozása. (MSZ EN 1997-2) |
4. | Geotechnikai tervezéshez szükséges talajmechanikai laboratóriumi vizsgálatok, eredményeik kiértékelése. Talajvízmintavétel, talajvíz vegyvizsgálat. (MSZ EN 1997-2) |
5. | Szondázási módszerek eredményeinek értékelése. talajfizikai jellemzők származtatása. |
6. | Szondázások alapján a talajfizikai jellemzők származtatása. |
7. | Durvatereprendezési terv és nagy tömegű földmunkák tervezése. |
8. | Nagy felületű munkaterületek mélyépítési szerkezeteinek optimalizálása. |
9. | Lőttbeton falak és erősített talajtámfalak tervezése. |
10. | Talajhorgonyok technológiája és tervezése. |
11. | Jet-grouting tervezése és technológiája. |
12. | Geotechnikai monitoringrendszerek ismertetése és tervezése. |
13. | Observational method alapú tervezés. |
14. | Geotechnikai esettanulmányok. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Előadás vázlatok
- Szepesházi Róbert: Geotechnikai tervezés
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A terepen tartott órákra a tanszék kobakokat tud biztosítani.
2) A gyakorlatokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki három vagy több gyakorlatról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
3) Minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható. (ez ki is maradhat)
2) A gyakorlatokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki három vagy több gyakorlatról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
3) Minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható. (ez ki is maradhat)
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: szendefy.janos@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és két házi feladat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.8; B.1-B.9; C.1-C.3 |
1.házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.5; B.6; C.4-C.5; D.1-D.4 |
2. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés) | HF2 | A.8; B.9; C.4-C.6; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 60% |
HF1 | 20% |
HF2 | 20% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
A házi feladtok eredménytelenek, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
A házi feladtok eredménytelenek, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 86<=P |
jó (4) | 74<=P<86% |
közepes (3) | 62<=P<74% |
elégséges (2) | 50<=P<62% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az egyes félévközi teljesítményértékelésekhez egyenkénti minimumkövetelmény tartozik, ezért egyenkénti pótlásuk lehetséges.
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
- A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×8+2×2=20 |
házi feladat elkészítése | 6 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak