Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geotechnika
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMA-C1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
7
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Takács Attila |
beosztás | Adjunktus |
takacs.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geotechnika specializációján
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Alapozás (BMEEOGMAT45)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elmélyüljön a geotechnika egyes részleteiben, megismerje a földrengés és a talaj kölcsönhatását, a legfontosabb helyszíni vizsgálatokat, elmélyüljön a leggyakrabban alkalmazott alapozási technológiákban, megismerje a környezeti geotechnika kérdéskörét és végeselemes geotechnikai programozás alapjait. A tantárgyon belül az Eurocode alapján történő tervezés újabb részeivel ismerkednek meg, melyhez két házi feladat is kapcsolódik.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a környezeti geotechnika alap összefüggéseit;
- ismeri és értékelni tudja a leggyakrabban használt helyszíni vizsgálati módszereket, illetve azok eredményét;
- ismer végeselemes programok felhasználó szintű alkalmazását;
- ismeri a földrengés keltette megfolyósodás kritériumait;
- ismeri a leggyakrabban használt alapozási, földmegtámasztási technológiákat.
B. Képesség
- képes a megismert helyszíni vizsgálatokra feltárási tervet készíteni;
- alkalmas a környezeti geotechnika összefüggéseit megérteni,
- képes az Eurocode alapját képező talajvizsgálati jelentésben kiigazodni;
- képes a leggyakrabban alkalmazott alapozási technológiák tervezésében részt venni;
- informatikai ismereteinek birtokában képes összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására;
- képes a gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- törekszik a geotechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára;
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra;
- törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének geotechnikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a geotechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Földrengés és a talaj kölcsönhatása, különös tekintettel a megfolyósodásra |
2. | Fúrásszelvény szerkesztése |
3. | Talajvizsgálati jelentés az Eurocode alapján |
4. | Környezeti geotechnika I. |
5. | Környezeti geotechnika II. |
6. | Környezeti geotechnika III. |
7. | Állékonyságvizsgálat egyéb, számítógépes módszerrel |
8. | Állékonyságvizsgálat végeselemes módszerrel I. |
9. | Állékonyságvizsgálat végeselemes módszerrel II. |
10. | Állékonyságvizsgálat végeselemes módszerrel III. |
11. | Állékonyságvizsgálat egyéb, számítógépes módszerrel |
12. | Geotechnikai technológiák I. |
13. | Geotechnikai technológiák II. |
14. | Geotechnikai technológiák III. |
15. | Geotechnikai technológiák IV. |
16. | Helyszíni vizsgálatok I. |
17. | Helyszíni vizsgálatok II. |
18. | Helyszíni vizsgálatok III. |
19. | Helyszíni vizsgálatok terepi bemutató I. |
20. | Helyszíni vizsgálatok terepi bemutató II. |
21. | Helyszíni vizsgálatok terepi bemutató III. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
c) Letölthető anyagok (https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=546)
- Czap Z., Mahler A., Mecsi J., Móczár B., Nagy L., Takács A.: EuroCode 7 vízépítő mérnököknek, MMK Vízépítő Tagozata, ISSBN 978-963-06-7458-4, Budapest, Magyarország, 2010.
- Kézdi Á.: Talajmechanika I-II. (Tankönyvkiadó, 1972, 1975)
c) Letölthető anyagok (https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=546)
- Elektronikus jegyzet: Varga G.: Hulladéklerakók létesítésének szempontjai
- Példatár, feladatgyűjtemény.
- Segédlet: Az előadások ppt anyagai.
2.6 Egyéb tudnivalók
- A gyakorlatokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több gyakorlatról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
- a kijelölt gyakorlatokon;
- tanszék honlapján megadottak szerint;
- vagy a kurzus oktatójával előzetesen, e-mail-ben vagy MS Teams-en egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három házi feladat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
A házi feladatoknál egyenként el kell érni az 50 %-os pontszámot.
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez.
A házi feladatoknál egyenként el kell érni az 50 %-os pontszámot.
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. házi feladat | HF1 | B.1-B.6; C.1-C.6; D.1-D.4 |
2. házi feladat | HF2 | B.1-B.6; C.2, C.4; D.1-D.2, D.4 |
3. házi feladat | HF3 | B.1-B.6; C.2, C.4; D.1-D.2, D.4 |
vizsga | V | A.1-A.5; B.1-B.6; C.1-C.6; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 10 % |
HF2 | 15 % |
HF3 | 15 % |
Szorgalmi időszakban összesen | 40 % |
vizsga | 60 % |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele: a tervezési feladatok (HF1-HF2-HF3 házi feladatok) elégséges szintű teljesítése (min. 50%) és megfelelő számú jelenlét.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 6 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 6 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80≤P |
jó (4) | 70≤P<80% |
közepes (3) | 60≤P<70% |
elégséges (2) | 50≤P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be.
- A beadott és elfogadott házi feladat az 1. pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3+14×1 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1 |
házi feladatok elkészítése | 16+24+24 |
vizsgafelkészülés | 76 |
Összesen | 210 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév