Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Infrastruktúra szerkezetek földművei
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMMG-4
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Takács Attila |
beosztás | Adjunktus |
takacs.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Geotechnika és mérnökgeológia specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató megértse az infrastruktúra beruházások földmunkáinak különleges geotechnikai szempontjait. Ennek során a hallgató megismeri a földrengések okozta hatásokat (károk típusai, az állékonyság számítási módszereket, a megfolyósodás lehetőségét, puha talajon történő földműépítés kérdéskörét (elsődleges és másodlagos konszolidációs süllyedések, szalagdrén alkalmazása, vibroflotáció, dinamikus tömörítés, lépcsős építés, túltöltés, kőtömzsök építése, homokcölöpök készítése), valamint a föld és kőszórás nagygátak tervezési sajátosságait, az árvízvédelmi gátak és zagygátak földmunkáinak tervezési, kivitelezési és ellenőrzési kérdéseit, és a buzgár képződés és hidraulikus talajtörés vizsgálatát. A tananyagot megtörtént esetek bemutatása egészíti ki.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az infrastruktúra beruházások földmunkáinak különleges geotechnikai szempontjait;
- ismeri a földrengések földművekre gyakorolt hatását;
- ismeri a puha talajon történő töltésépítés problémáit;
- ismeri a talajjavítási technológiákat, azok előnyeit és hátrányait;
- ismeri a vízépítési földművek speciális tervezési kérdéseit.
B. Képesség
- képes az infrastruktúra beruházások kapcsán a geotechnikai problémák felismerésére;
- képes a földművek földrengésre történő méretezésére;
- képes talajjavítás tervezésére;
- képes vízépítési földművek tervezésére;
- képes végeselemes program használatára.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- törekszik a geotechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára;
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a geotechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Szerves talajok speciális geotechnikai kérdései |
2. | Puha talajon történő földműépítés tervezési, ütemezési kérdései |
3. | Földrengések hatása az altalajra és a földművekre |
4. | Talajfolyósodás vizsgálata, földművek méretezése földrengésre |
5. | Esettanulmányok, korábbi káresemények |
6. | Vízépítési földművek típusai |
7. | Gátak építésének története, célja, anyagai |
8. | Föld és kőszórás nagygátak tervezési sajátosságai |
9. | Az árvízvédelmi gátak földmunkáinak tervezési kérdései |
10. | Buzgár képződés és hidraulikus talajtörés vizsgálata |
11. | Zagygátak földmunkáinak kivitelezési és ellenőrzési kérdései |
12. | Szivattyús energiatározók és hulladéklerakók földművei |
13. | Talajjavítási technológiák |
14. | Talajjavítás tervezési módszerei |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok (https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=2054):
- Elektronikus jegyzet: Nagy L.: Infrastruktúra földművek
- Példatár, feladatgyűjtemény:
- Segédlet: Nagy L.: Buzgárok az árvízvédelemben
- Az előadások ppt anyaga
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több gyakorlatról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
- a kijelölt gyakorlatokon;
- tanszék honlapján megadottak szerint;
- vagy a kurzus oktatójával előzetesen, e-mail-ben vagy MS Teams-en egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és két házi feladat alapján történik.
A végső érdemjegyet a két zárthelyi és a házi feladatok 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk.
A zárthelyi és a házi feladat is eredménytelen (elégtelen), ha a hallgató nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
A végső érdemjegyet a két zárthelyi és a házi feladatok 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk.
A zárthelyi és a házi feladat is eredménytelen (elégtelen), ha a hallgató nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | B.1-B.3 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | B.3-B.4 |
1. házi feladat | HF1 | A.1-A.3; B.1-B.3, B.5; C.1-C.5; D.1-D.4 |
2. házi feladat | HF2 | A.3-A.5; B.3-B.5; C.1-C.5; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 30 % |
ZH2 | 30 % |
HF1 | 20 % |
HF2 | 20 % |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80≤P |
jó (4) | 70≤P<80% |
közepes (3) | 60≤P<70% |
elégséges (2) | 50≤P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az egyes félévközi teljesítményértékelésekhez egyenkénti minimumkövetelmény tartozik, ezért egyenkénti pótlásuk lehetséges.
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be.
- A beadott és elfogadott házi feladat a 2. pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
- Amennyiben a pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására (PPZH - Díjköteles pótlás).
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7×1=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 18 |
házi feladat elkészítése | 8+15=23 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév