Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geomarketing
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTATD
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 12
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr Juhász Attila
beosztás Egyetemi docens
email juhasz.attila@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények

1

1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2024. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések

A szocio-ökonómiai, infrastrukturális és természeti jelenségek jelentős része földrajzi helyhez kötődik/köthető, de a gazdaságtudomány ezt az elegáns modellezés és kezelhetőség érdekében elhanyagolja (elhanyagolta). A marketing a szervezet és a piac közötti közvetítési funkciókat látja el.

A gazdaság szereplői közötti versenyben mind inkább a piacról való informáltság, a piaccal való megfelelő kommunikáció lett a sikeresség alapvető tényezője. E feladatok ellátására született szakterület, tudomány a marketing. Jelentősége az elmúlt fél évszázad során egyre fokozódott, hiszen a piacok telítődésével a versenyben a piac igényeinek mind eredményesebb kielégítése vált meghatározóvá.

A tárgy keretein belül a hallgatók megismerkednek a térinformatika üzleti, kereskedelmi, marketing célú hasznosításával. Áttekintik a jellemző üzleti adatokat, melyek feldolgozása a GIS keretei között lehetséges. Megismerkednek az üzleti és marketing célú GIS rendszerek felépítésével, hálózat alapú kialakításával.

Mintaadatokon keresztül elsajátítják a tipikus elemzési (térbeli, attribútum, időbeli, hálózati) lehetőségeket. Áttekintik az elemzések eredményeinek vizualizációs lehetőségeit (statikus / dinamikus, 2D / 3D)

A tantárgy magában foglalja az előadásokat és az oktató által vezetett gyakorlati feladatok együttes megoldását, amihez a hallgatók saját laptopjaikat használják.

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. A térinformatika üzleti célú alkalmazásának lehetőségei, korlátai.
  2. Üzleti célú GIS létrehozásának folyamata.
  3. Potenciális adatforrások.
  4. Elemzési, megjelenítési lehetőségek.
B. Képesség
  1. Képes létrehozni egy üzleti célú modellt.
  2. Felismeri és használja a releváns adatokat
  3. Elemzi és megjeleníti a levezetett eredményeket.
C. Attitűd
  1. Nyitottság a térinformatikai eszközök, megoldások használatára.

  2. Rendszerezési képesség, szisztematikus gondolkodásmód.

  3. Erőfeszítéseket tesz a releváns döntéstámogatási elemzések elvégzésére.

D. Önállóság és felelősség
  1. Önálló munkavégzés minden részfeladat tekintetében, de képes csapatban is dolgozni.

  2. Képes megszervezni egy munkafolyamatot és menedzselni azt.

2.3 Oktatási módszertan

1 Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Órai diszkussziók.

2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Bevezetés. GIS az üzleti világban.
2.Üzleti rendszerek felépítése
3.Alkalmazási területek
4.Geometriai adatforrások
5.Attribútum adatforrások
6.Adatstruktúra, adatintegráció
7.Elemezési lehetőségek
8.Megjelenítési megoldások
9.Közös gyakorlati feladat megoldása
10.Közös gyakorlati feladat megoldása
11.Közös gyakorlati feladat megoldása
12.Közös gyakorlati feladat megoldása
13.Közös gyakorlati feladat megoldása
14.Közös gyakorlati feladat megoldása

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

1

Detrekői Ákos– Szabó György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások, Typotex

Oktatási honlapon található segédletek.

Weben található irodalom.

2.6 Egyéb tudnivalók

1

2.7 Konzultációs lehetőségek

1Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül, telefonos és írásos konzultáció lehetséges.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok

1 A hallgatók a félév során egy közös gyakorlati feladat formájában adnak képet a tudásukról.

3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Komplex gyakorlatKGYA1-4, B1-3, C1-3, D1-2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
KGY100%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

1

A tantárgyból nem szerezhető aláírás.

3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80% - 100%
jó (4)70% - 79%
közepes (3)60% - 69%
elégséges (2)50% - 59%
elégtelen (1)0% - 49%
3.6 Javítás és pótlás

1

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.

3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Tevékenység
Óra/félév
Részvétel a kontakt tanórákon 12*1=12 óra

Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása

20 óra
Összesen 32 óra

3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév