Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
C/C++ programozás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTAV32
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Barsi Árpád |
beosztás | Egyetemi tanár |
barsi.arpad@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. június 30.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a C illetve a C++ nyelv sajátosságaival, az alapvető nyelvi elemekkel. Az elemek ismertetése példákon keresztül történik, majd kisebb programozási feladatok megoldása kapcsán a programozáshoz szükséges gondolkozás, az algoritmus elkészítésének folyamatát is megismerhetik a hallgatók. Bemutatásra kerülnek a fejlesztői eszközök, majd azok a lehetőségek, amelyekkel nagyobb projektek is végigvihetők. Az oktatásban szabadon hozzáférhető, ingyenes fejlesztő eszközöket használunk fel.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Alapvető tudással rendelkezik a C és C++ nyelv alapeszközeiről, a konzolos alkalmazások létrehozásának menetéről és használatáról.
- Alapszintű ismeretekkel rendelkezik az algoritmusok létrehozásáról.
- Áttekintéssel rendelkezik a legszükségesebb C/C++ nyelvű irodalomról.
B. Képesség
- Képes önálló programfejlesztésre, az ehhez szükséges algoritmust kidolgozni.
- Kezelni tudja a szoftverfejlesztő környezet alapelemeit (kódírás, hibakeresés).
- Meg tudja tervezni a felhasználói párbeszédet (input/output kezelése).
- Képes a mások által írt forráskód értelmezésére.
C. Attitűd
- A fejlesztési feladatban törekszik a rövid, áttekinthető kód előállítására.
- Törekszik a hibátlan és érthető szoftverek elkészítésére.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el a kijelölt feladatokat, feladatrészeket.
2.3 Oktatási módszertan
Az elmélet minimális ismeretein túl az alapvető programozási eszközök mintapéldákon keresztül kerülnek bemutatásra. A gyakorlatokon önálló szoftverfejlesztésre is sor kerül, amikor az összetett adatszerkezetek és algoritmusok használatával bonyolult feladatokban is látható a programozás hasznossága. A megértést eseti házi feladatok segítik.
Teljesítményértékelés gyakorlati programozási feladat megoldásán keresztül történik.
Teljesítményértékelés gyakorlati programozási feladat megoldásán keresztül történik.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, a programozás célja, a C és C++ nyelvek a többi programozási nyelv között, fejlesztői környezet bemutatása |
2. | I/O műveletek, ismétléses szerkezetek, elágazások |
3. | Műveletek vektorokkal, egyszerű függvényhívás |
4. | Függvények I. |
5. | Stringek kezelése, modulus operátor |
6. | Részösszefoglalás |
7. | ZH |
8. | Függvények II. (default paraméterek, függvénynév túlterhelés, referencia) |
9. | OOP elvek, osztályok és objektumok |
10. | Konstruktorok, destruktorok |
11. | Fájl-kezelés |
12. | Öröklés |
13. | Részösszefoglalás |
14. | ZH |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=3371
- Bjarne Stroustrup: The C++ Programming Language
2.6 Egyéb tudnivalók
A tantárgy szabadon hozzáférhető fejlesztői környezet használatára épít. A félév folyamán minden gyakorlati foglalkozás előtt néhány kérdésből álló beugró tesztet kell megoldani. A teszt a motiváció szempontjából és a tanultak felelevenítése miatt fontos.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: paulikdani@vpk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
ZH2 | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 75<=P<85% |
közepes (3) | 65<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A tárgyból pótzárthelyi van a pótlási időszakban. Pótpót zárthelyi nincs.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a laborgyakorlatokon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 10+10=20 |
önálló otthoni gyakorlás | 12 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. június 30.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév