Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
C/C++ programozás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMV32
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Barsi Árpád |
beosztás | Egyetemi tanár |
barsi.arpad@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a C illetve a C++ nyelv sajátosságaival, az alapvető nyelvi elemekkel. Az elemek ismertetése példákon keresztül történik, majd kisebb programozási feladatok megoldása kapcsán a programozáshoz szükséges gondolkozás, az algoritmus elkészítésének folyamatát is megismerhetik a hallgatók. Bemutatásra kerülnek a fejlesztői eszközök, majd azok a lehetőségek, amelyekkel nagyobb projektek is végigvihetők. Az oktatásban szabadon hozzáférhető, ingyenes fejlesztő eszközöket használunk fel.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Alapvető tudással rendelkezik a C és C++ nyelv alapeszközeiről, a konzolos alkalmazások létrehozásának menetéről és használatáról.
- Alapszintű ismeretekkel rendelkezik az algoritmusok létrehozásáról.
- Áttekintéssel rendelkezik a legszükségesebb C/C++ nyelvű irodalomról.
B. Képesség
- Képes önálló programfejlesztésre, az ehhez szükséges algoritmust kidolgozni.
- Kezelni tudja a szoftverfejlesztő környezet alapelemeit (kódírás, hibakeresés).
- Meg tudja tervezni a felhasználói párbeszédet (input/output kezelése).
- Képes a mások által írt forráskód értelmezésére.
C. Attitűd
- A fejlesztési feladatban törekszik a rövid, áttekinthető kód előállítására.
- Törekszik a hibátlan és érthető szoftverek elkészítésére.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el a kijelölt feladatokat, feladatrészeket.
2.3 Oktatási módszertan
Az elmélet minimális ismeretein túl az alapvető programozási eszközök mintapéldákon keresztül kerülnek bemutatásra. A gyakorlatokon önálló szoftverfejlesztésre is sor kerül, amikor az összetett adatszerkezetek és algoritmusok használatával bonyolult feladatokban is látható a programozás hasznossága. A megértést eseti házi feladatok segítik.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, a programozás célja, a C és C++ nyelvek a többi programozási nyelv között, fejlesztői környezet bemutatása |
2. | I/O műveletek, ismétléses szerkezetek, elágazások |
3. | Műveletek vektorokkal, egyszerű függvényhívás |
4. | Függvények I. |
5. | Stringek kezelése, modulus operátor |
6. | Részösszefoglalás |
7. | ZH |
8. | Függvények II. (default paraméterek, függvénynév túlterhelés, referencia) |
9. | OOP elvek, osztályok és objektumok |
10. | Konstruktorok, destruktorok |
11. | Fájl-kezelés |
12. | Öröklés |
13. | Részösszefoglalás |
14. | ZH |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=3371
- Bjarne Stroustrup: The C++ Programming Language
2.6 Egyéb tudnivalók
A tantárgy szabadon hozzáférhető fejlesztői környezet használatára épít. A félév folyamán minden gyakorlati foglalkozás előtt néhány kérdésből álló beugró tesztet kell megoldani. A teszt a motiváció szempontjából és a tanultak felelevenítése miatt fontos.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
-
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
-
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: neuberger.hajnalka@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
ZH2 | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 75<=P<85% |
közepes (3) | 65<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A tárgyból pótzárthelyi van a pótlási időszakban. Pótpót zárthelyi nincs.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a laborgyakorlatokon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 10+10=20 |
önálló otthoni gyakorlás | 12 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév