Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Térinformatikai elemzések
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTA-J1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 2 |
| Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Barsi Árpád |
| beosztás | Egyetemi tanár |
| barsi.arpad@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Térinformatikai specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Térinformatikai modellezés (BMEEOFTAG41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében megismerkednek a hallgatók a térinformatikai rendszerekben elérhető elemzőeszközökkel, technikákkal, majd önálló, összetett feladat megoldása során a gyakorlatban is kipróbálják ezeket a megoldásokat. A félév folyamán hangsúlyt helyezünk arra, hogy a társterületek igényeinek megértéséhez esettanulmányokat vizsgáljunk meg. A gyakorlati feladat elvégzése alatt az adatgyűjtésről, az adatok tisztításáról, majd az elemző lépések végrehajtásáról, végül a kapott eredmények értelmezéséről kell a hallgatóknak gondoskodniuk.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a komplex térinformatikai rendszerek felépítését és összetett elemzési lehetőségeit
- ki tudja választani az adott feladat igényelte adatmodellt
- ismeri a széles körben alkalmazott geometriai, topológiai és attribútum-orientált elemzési eljárá-sokat, azok használatának előnyeivel és hátrányaival
- alapszinten érti a nagy adatmennyiségek (big data) feldolgozási mechanizmusait
- értelmezni tudja a kapott eredményeket és azok felhasználásával használható támogatást tud adni más szakterületek szakemberei számára
B. Képesség
- rutinszerűen kezel adott térinformatikai rendszert
- érti a térinformatikai adatnyerési módszerek közötti különbséget, képes a megfelelő kiválasztására
- kezeli adott térinformatikai rendszer adatbáziskezelőjét
- elemzési módszertant dolgoz ki az elvárt eredmények előállításához
- képes a megfelelő minőségű és mennyiségű adat feltöltésére
C. Attitűd
- törekszik a megfelelő minőségű rendszer kialakítására
- a feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőktől,
- megfelelő módon használja a térinformatikai szakkifejezéseket
D. Önállóság és felelősség
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásá-ban,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- a műszaki leírásokat, összehasonlító dokumentációkat részben önállóan fogalmazza meg, részben a rendelkezésre álló, hasonló célú dokumentációkból állítja össze a saját feladatának sajátosságait figyelembe véve.
2.3 Oktatási módszertan
A tárgy előadásai alatt módszeresen ismertetésre kerülnek az adatok elemzési műveleteinek csoportjai, mintapéldákkal illusztrálva. Az elméleti ismeretek kiterjednek a használható matematikai (pl. gráfelméleti), statisztikai és más, akár mesterséges intelligencián alapuló megoldásokra is. A gyakorlati részben a hallgatók önállóan vagy kiscsoportban oldanak meg térinformatikai rendszer kialakítási, adatfeltöltési és elemzési feladatokat, majd megfelelő szintű megjelenítéssel közlik az eredményeket. A projekt során mindig új problémafelvetésre kell tudni reagálni: meg kell találni a megfelelő adatforrásokat, adatmodellt, elemzési módszertant kell kidolgozni, konkrét megvalósítási rendszert kell választani, mintalépéseket elvégezni.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
| 1. | Alapok, metrikák, koordináta rendszerek |
| 2. | Koordinátageometria, clipping-módszerek |
| 3. | Dimenziók a térinformatikában, egyenesek metszése |
| 4. | Gráfelméleti alapok |
| 5. | Rang-függvény, forrás-nyelő vizsgálat |
| 6. | Optimális út algoritmusok |
| 7. | Gráfok használata, statikus és dinamikus felépítés |
| 8. | Navigációs rendszerek és használatuk |
| 9. | Puffergenerálás, szomszédsági elemzés |
| 10. | Szabálytalan adathalmaz kezelése, DEM-elemzések |
| 11. | Statisztikai módszerek, adatbányászat |
| 12. | Logika és alkalmazása |
| 13. | Topológia és használata |
| 14. | Adatbázisok, web-es eszközök |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- a) oktatási keretrendszerben található segédletek, útmutatók
- b) alkalmazott műszerek és szoftverek kézikönyvei
2.6 Egyéb tudnivalók
1) Az adatnyerést a hallgatók egyénileg szervezik, intézik.
2) A feldolgozásokhoz szükséges módszerekben, szoftverekben a tantárgy oktatását végző tanszék segítséget nyújt. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2) A feldolgozásokhoz szükséges módszerekben, szoftverekben a tantárgy oktatását végző tanszék segítséget nyújt. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| 1. zárthelyi dolgozat (részteljesítmény értékelés) | ZH1 | A.1-A.5; B.1-B.5 |
| 2. zárthelyi dolgozat (részteljesítmény értékelés) | ZH2 | A.1-A.5; B.1-B.5 |
| házi feladat | HF | A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány |
| ZH1 | 25% |
| ZH2 | 25% |
| HF | 50% |
| Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesí-tendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató. A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | 80<=P |
| jó (4) | 70<=P<80% |
| közepes (3) | 60<=P<70% |
| elégséges (2) | 50<=P<60% |
| elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladatok beadásának, valamint a pótlások határidejét a részletes ütemterv tartalmazza.
2) A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
2) A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév |
| részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
| félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
| felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
| a házi feladat elkészítése | 60 |
| Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak