Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Térinformatikai elemzések
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTA-J1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Barsi Árpád
beosztás Egyetemi tanár
email barsi.arpad@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Térinformatikai specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Térinformatikai modellezés (BMEEOFTAG41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében megismerkednek a hallgatók a térinformatikai rendszerekben elérhető elemzőeszközökkel, technikákkal, majd önálló, összetett feladat megoldása során a gyakorlatban is kipróbálják ezeket a megoldásokat. A félév folyamán hangsúlyt helyezünk arra, hogy a társterületek igényeinek megértéséhez esettanulmányokat vizsgáljunk meg. A gyakorlati feladat elvégzése alatt az adatgyűjtésről, az adatok tisztításáról, majd az elemző lépések végrehajtásáról, végül a kapott eredmények értelmezéséről kell a hallgatóknak gondoskodniuk.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a komplex térinformatikai rendszerek felépítését és összetett elemzési lehetőségeit
  2. ki tudja választani az adott feladat igényelte adatmodellt
  3. ismeri a széles körben alkalmazott geometriai, topológiai és attribútum-orientált elemzési eljárá-sokat, azok használatának előnyeivel és hátrányaival
  4. alapszinten érti a nagy adatmennyiségek (big data) feldolgozási mechanizmusait
  5. értelmezni tudja a kapott eredményeket és azok felhasználásával használható támogatást tud adni más szakterületek szakemberei számára
B. Képesség
  1. rutinszerűen kezel adott térinformatikai rendszert
  2. érti a térinformatikai adatnyerési módszerek közötti különbséget, képes a megfelelő kiválasztására
  3. kezeli adott térinformatikai rendszer adatbáziskezelőjét
  4. elemzési módszertant dolgoz ki az elvárt eredmények előállításához
  5. képes a megfelelő minőségű és mennyiségű adat feltöltésére
C. Attitűd
  1. törekszik a megfelelő minőségű rendszer kialakítására
  2. a feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőktől,
  3. megfelelő módon használja a térinformatikai szakkifejezéseket
D. Önállóság és felelősség
  1. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásá-ban,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. a műszaki leírásokat, összehasonlító dokumentációkat részben önállóan fogalmazza meg, részben a rendelkezésre álló, hasonló célú dokumentációkból állítja össze a saját feladatának sajátosságait figyelembe véve.
2.3 Oktatási módszertan
A tárgy előadásai alatt módszeresen ismertetésre kerülnek az adatok elemzési műveleteinek csoportjai, mintapéldákkal illusztrálva. Az elméleti ismeretek kiterjednek a használható matematikai (pl. gráfelméleti), statisztikai és más, akár mesterséges intelligencián alapuló megoldásokra is. A gyakorlati részben a hallgatók önállóan vagy kiscsoportban oldanak meg térinformatikai rendszer kialakítási, adatfeltöltési és elemzési feladatokat, majd megfelelő szintű megjelenítéssel közlik az eredményeket. A projekt során mindig új problémafelvetésre kell tudni reagálni: meg kell találni a megfelelő adatforrásokat, adatmodellt, elemzési módszertant kell kidolgozni, konkrét megvalósítási rendszert kell választani, mintalépéseket elvégezni.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Alapok, metrikák, koordináta rendszerek
2. Koordinátageometria, clipping-módszerek
3. Dimenziók a térinformatikában, egyenesek metszése
4. Gráfelméleti alapok
5. Rang-függvény, forrás-nyelő vizsgálat
6. Optimális út algoritmusok
7. Gráfok használata, statikus és dinamikus felépítés
8. Navigációs rendszerek és használatuk
9. Puffergenerálás, szomszédsági elemzés
10. Szabálytalan adathalmaz kezelése, DEM-elemzések
11. Statisztikai módszerek, adatbányászat
12. Logika és alkalmazása
13. Topológia és használata
14. Adatbázisok, web-es eszközök

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  1. a) oktatási keretrendszerben található segédletek, útmutatók
  2. b) alkalmazott műszerek és szoftverek kézikönyvei
2.6 Egyéb tudnivalók
1) Az adatnyerést a hallgatók egyénileg szervezik, intézik.
2) A feldolgozásokhoz szükséges módszerekben, szoftverekben a tantárgy oktatását végző tanszék segítséget nyújt. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (részteljesítmény értékelés)ZH1A.1-A.5; B.1-B.5
2. zárthelyi dolgozat (részteljesítmény értékelés)ZH2A.1-A.5; B.1-B.5
házi feladatHFA.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH125%
ZH225%
HF50%
Összesen100%
Minden teljesítményértékelésre 1-5 osztályzatot adunk.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesí-tendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató. A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.

ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladatok beadásának, valamint a pótlások határidejét a részletes ütemterv tartalmazza.
2) A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra14×1=14
felkészülés a teljesítményértékelésekre20
a házi feladat elkészítése60
Összesen150
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak