Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geotechnika és mérnökgeológia projekt
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMMS5P
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Konzultáció | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Bögöly Gyula |
beosztás | Adjunktus |
bogoly.gyula@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Geotechnika és mérnökgeológia specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a geotechnikai és mérnökgeológiai tervezés folyamatát és annak lépéseit. A félév során a hallgató egy projekten keresztül ismeri meg a geológiai, geotechnikai adatgyűjtést, modellalkotást, méretezési és számítás feladatokat. Megtanulják az analitikus és numerikus tervezési módszerek gyakorlati alkalmazását.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a geotechnikai, mérnökgeológiai alapadatok meghatározásának módszertanát
- ismeri a geotechnikai, mérnökgeológiai modellalkotás módszertanát
- ismeri a geotechnikai, mérnökgeológiai tervezési folyamatot
- ismeri a geotechnikában, mérnökgeológiában leggyakrabban alkalmazott analitikus és numerikus módszereket
B. Képesség
- képes önálló geotechnikai és geológiai adatgyűjtésre, az adatok értékelésére
- képes az elérhető adatok alapján helyszínspecifikus modell felépítésére
- alkalmas tervváltozatok adott szempontrendszer alapján történő értékelésére
- képes összetett mélyépítési feladatok megoldására
- meg tudja választani adott feladathoz szükséges, analitikus és numerikus számítási módszereket
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
- nyitott a korszerű szoftverek és tervezési módszerek használatára
- törekszik a geotechnikai problémamegoldáshoz szükséges tervezési rendszer megismerésére és rutinszerű használatára
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a szerkezettervezéssel összefüggő geotechnikai, mérnökgeológiai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Feladat és célkitűzések ismertetése. |
2. | Geotechnikai mérnökgeológiai, adatgyűjtés. |
3. | Az összegyűjtött adatok feldolgozása, értékelése. |
4. | Talaj- illetve kőzetkörnyezet bemutatása, ebben rejlő veszélyek és lehetőségek meghatározása. |
5. | Mérnöki feladat megoldási lehetőségei, koncepcióterv elkészítése. |
6. | Mérnöki feladat megoldási lehetőségeinek vizsgálata, tanulmányterv elkészítése. |
7. | A tanulmányterv alapján szempontrendszer felállítása a megfelelő megoldási lehetőségek kiválasztásához. |
8. | A felállított szempontrendszer alapján az egyes megoldási lehetőségek értékelése, optimális megoldási lehetőség kiválasztása. |
9. | A választott megoldás részletes kidolgozása, geometria felvétele. |
10. | A választott megoldás részletes kidolgozása, analitikus számítások. |
11. | Az adott feladat számítása numerikus módszerekkel: számításhoz szükséges szoftverek megválasztása és működésének megismerése. |
12. | Az adott feladat számítása numerikus módszerekkel: modell felépítése és értékelése. |
13. | Az adott feladat számítása numerikus módszerekkel: eredmények értékelése, szerkezetek igénybevételeinek meghatározása, méretezése. |
14. | Az elkészült feladat bemutatása. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
1. Geotechnikai tervezési segédlet, MMK
2. Török Á. (2008): Geológia mérnököknek, Műegyetemi Kiadó
3. Vásárhelyi B. (2016): Alkalmazott kőzetmechanika alapjai, Hantken Kiadó
b) Letölthető anyagok:
1. Szoftverismertető leírások
1. Geotechnikai tervezési segédlet, MMK
2. Török Á. (2008): Geológia mérnököknek, Műegyetemi Kiadó
3. Vásárhelyi B. (2016): Alkalmazott kőzetmechanika alapjai, Hantken Kiadó
b) Letölthető anyagok:
1. Szoftverismertető leírások
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A számításokhoz szükséges szoftverek hallgatói verzióját a tanszék biztosítja.
2) Az önálló feladat megoldásához és eredményes konzultációhoz laptop használata javasolt.
2) Az önálló feladat megoldásához és eredményes konzultációhoz laptop használata javasolt.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e‐mail‐ben egyeztetve;
e‐mail: bogoly.gyula@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a projektfeladat alapján történik, melyet három részben értékelünk, majd az értékelési folyamat a teljes feladat szóbeli bemutatójának megtekintésével zárul.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. részfeladat (részösszegzés) | RF1 | A.1, A.2; B.1, B.2; C.1-C.5; D.1-D.3 |
2. részfeladat (részösszegzés) | RF2 | A.1, A.2; B.1, B.2; C.1-C.5; D.1-D.3 |
3. részfeladat (részösszegzés) | RF3 | A.1, A.2; B.1, B.2; C.1-C.5; D.1-D.3 |
4. feladat szóbeli bemutatása | SZB | A.1-A.4; B.1-B.5; C.1-C.5; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
RF1 | 20% |
RF2 | 20% |
RF3 | 40% |
SZB | 20% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból aláírás nem szerezhető.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A hallgatók érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A végső érdemjegyet három részfeladat és a szóbeli beszámoló 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk.
A végső érdemjegyet három részfeladat és a szóbeli beszámoló 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A projektfeladat - szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett - késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- A beadott és elfogadott házi feladat a 1)) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a konzultációkon | 14×2=28 |
projektfeladat elkészítése (3 részfeladat) | 2×25+60=122 |
felkészülés a szóbeli bemutatóra | 12 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév