Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Intelligens közlekedési rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMF61
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Lovas Tamás |
beosztás | Egyetemi docens |
lovas.tamas@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók elmélyült ismereteket szerezzenek az intelligens közlekedési rendszerek építőmérnöki szakterületeiről. Megismerhetik a nemzetközi szabályozási alapokat, az intelligens közlekedési rendszerekben használt adatokat, adatnyerési és adattárolási technológiákat. Az előadásokon megismerkednek az infrastruktúrán és járműveken gyűjtött adatok körével, járműnavigációs módszerekkel, az önvezető autók technológiáival. A gyakorlatokon projektfeladatszerűen dolgozhatnak, mely során betekintést nyernek az adatnyerés és adatfeldolgozás kihívásaiba, módszerekbe. A félév során a hallgatók vendégelőadás és/vagy ipari partner meglátogatása során közvetlen tapasztalatokat nyernek az intelligens közlekedési rendszerek ipari alkalmazásáról.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Tisztában van az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) főbb nemzetközi szabályozásaival.
- Áttekintéssel rendelkezik az ITS alkalmazási területeiről.
- Áttekintéssel rendelkezik az ITS-ben alkalmazott adatnyerési technológiákról.
- Tisztában van egyes ITS térképi szabványokkal.
- Ismeri a járműveken alkalmazott szenzorrendszerek működési elveit.
- Összefüggéseiben látja a térinformatika alkalmazási lehetőségeit az ITS-ben.
- Ismeri az ITS által használt kommunikációs technológiák alapvető technikai jellemzőit.
B. Képesség
- Képes különböző ITS-ben használatos feladatokhoz a megfelelő adatgyűjtési technológia kiválasztására.
- Elvégzi szenzoradatok elsődleges adatfeldolgozását.
- A helyadatokat térinformációs struktúrákban tárolja.
- A feldolgozott adatokat, eredményeket térképeken jeleníti meg.
- Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Csapatmunka során igyekszik arányosan kivenni a munkából a részét.
- Törekszik pontos térképezési végtermékek készítésére.
- A projekt konzultációkon részt vesz, azokra időben érkezik, hogy kivehesse részét a közös munkából.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el a projektfeladatban számára kijelölt feladatokat, feladatrészeket.
- Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
- Projektfeladatok közös részein (pl. adatgyűjtés) együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
- Aktívan részt vesz a szakmai vitában a projektfeladatok prezentációja során.
- Véleményét indoklással együtt kifejti.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és projektfeladat-szerű, konzultációs gyakorlatok. Teljesítményértékelés zárthelyiken és házi feladatokon keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | ITS céljai, gazdasági szerep, EU direktívák, projektek, alapfogalmak |
2. | Térkép, térképi tartalom, infrastruktúra adat és érzékelés, pozíció |
3. | Jármű adat és érzékelés; jármű szenzorok |
4. | Kommunikáció |
5. | Jármű-és gyalogos navigáció, közlekedési adatok térinformatikai elemzése |
6. | Adatfeldolgozás: gráf elemzések, közlekedési adatok feldolgozása, közlekedési adatok térinformatikai elemzése |
7. | Részösszefoglalás |
8. | Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása Magyarországon |
9. | ITS alkalmazások a gyalogos mozgások érzékelésében és támogatásában |
10. | Európai ITS trendek |
11. | Közúti ITS alkalmazások I. |
12. | Közúti ITS alkalmazások II. |
13. | Gyakorlati projekt feladat bemutató, diszkusszió I. |
14. | Gyakorlati projekt feladat bemutató, diszkusszió II. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok: https://edu.epito.bme.hu
2.6 Egyéb tudnivalók
A tantárgy része lehet ipari partner csoportos meglátogatása.
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: lovas.tamas@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi doglozat, egy házi feladat, valamint a gyakorlatokon, konzultációkon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.7; B.5 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.7; B.1-B.5; C.3; D.1-D.2 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | C.1-C.2, C.4; D.1-D.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
HF1 | 40% |
A | 10% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 90<=P |
jó (4) | 80<=P<90% |
közepes (3) | 65<=P<80% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) A zárthelyi a pótlási héten pótolható.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2)) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
4) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2)) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
4) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 10 |
házi feladat elkészítése | 38 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak