Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geoinformatikai esettanulmányok II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTATF
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 6
Gyakorlat 6
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Domokos György
beosztás Vendégoktató
email juhasz.attila@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A fő célkitűzés az, hogy a hallgatók tisztában legyenek a térinformatikai rendszerek létrehozása során szerzett tapasztalatokkal, az ilyen rendszerek kialakításának lehetőségeivel, módszereivel, a korlátokkal, nehézségekkel, illetve ezen utóbbiaknak a megoldásával, áthidalásával.
A tantárgy fokozatosan felépítve az általános térinformatikai rendszer koncepciótól a konkrét alkalmazások kialakításáig ad betekintést a gyakorlatban megvalósult nemzetközi és hazai térinformatikai alkalmazói rendszerekről. Ennek során a nemzetközi tapasztalatoknak megfelelő hazai megvalósítások tipikus példái is bemutatásra kerülnek. Ezenkívül ismertetjük a legfontosabb létező, elérhető térinformatika adatforrásokat és felhasználhatósági lehetőségeiket is.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. GIS rendszerek kialakításának alapvető lépései, módszerei
  2. A rendszer kialakításának nehézségei, korlátai
  3. Rendszer implementálás lépési
  4. Feladatspecifikus adatforrások, adat jellemzők.
  5. Elérhető alkalmazások
B. Képesség
  1. Képesség a rendszer megtervezésére
  2. Releváns alkalmazások, adatok beazonosítása
C. Attitűd
  1. Nyitottság a térinformatikai eszközök, megoldások használatára
  2. Rendszerezési képesség, szisztematikus gondolkodásmód
D. Önállóság és felelősség
  1. Önálló munkavégzés minden részfeladat tekintetében
  2. Képes megszervezni egy munkafolyamatot és menedzselni azt
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Órai diszkusszió és elemzések.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Bevezetés. Térinformatika alapelve, története, fejlődése, trendek.
2.GIS architektúrák. Geoadatbázisok.
3.Térinformatikai alkalmazások szakterületei.
4.Térinformatikai rendszerek kialakulása Magyarországon I. (TIEDIT, TMAB, TAKAROS)
5.Térinformatikai rendszerek kialakulása Magyarországon II.
6.Térinformatikai rendszerek polgármesteri hivatalokban I.
7.Térinformatikai rendszerek polgármesteri hivatalokban II.
8.Térinformatikai rendszerek közművállalatoknál.
9.Térinformatikai rendszerek létrehozásának módszerei.
10.Térinformatikai projektek szervezési kérdései.
11.Nyílt forráskódú eszközök használata.
12.Térinformatikai rendszerek létrehozásával kapcsolatos közbeszerzési tapasztalatok.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
A tárgy tankönyve:
  1. Detrekői Ákos– Szabó György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások, Typotex Oktatási honlapon található segédletek.
  2. Weben található irodalom
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév során minden hallgató a saját térinformatika eszközeivel önállóan elkészít egy, a munkájához kapcsolódó tematikus térképet, kiegészítve egy rövid műszaki leírással az elvégzett munkáról (miért, miből, mivel, hogyan, mit).
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Komplex féléves gyakorlatHFA.1-A.5; B.1-B.2; C.1-C.2
AktivitásAD.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HF90%
A10%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80% - 100%
jó (4)70% - 79%
közepes (3)60% - 69%
elégséges (2)50% - 59%
elégtelen (1)0% - 49%
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Részvétel a kontakt tanórákon12×1=12
felkészülés a féléves feladatra20
Összesen32
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak