Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építőmérnöki informatika
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTAT42
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Barsi Árpád |
beosztás | Egyetemi tanár |
barsi.arpad@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Építőmérnöki CAD (BMEEOFTAT41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2024. január 24.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje azon informatikai eszközöket, melyek az építőmérnökök munkáját segítik. Cél, az építőmérnöki gyakorlat során felmerülő informatikai problémák felismerése, megfogalmazásának és megoldásának kezelése korszerű integrált számításokra alkalmas mérnöki környezetben.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a mérési eredmények feldolgozásának matematikai módszereit,
- ismeri az algoritmizálás alapvető eszköztárát és módszereit,
- ismeri az informatikai rendszertervezés feladatait,
- ismeri a síkbeli és térbeli transzformációk homogénkoordinátás leírását,
- ismeri a mérnöki prezentációs grafika elemi eszköztárát.
B. Képesség
- képes alapvető mérnöki feladatok megoldását algoritmusok segítségével automatizálni,
- képes algoritmusok alkalmazásával egyszerű mérési adatokat feldolgozni,
- képes a feladatmegoldás számítási folyamatát megfelelően dokumentálni,
- képes idősorok alapján jövőbeli események előrejelzésére,
- képes egyenletek és egyenletrendszerek megoldását automatizálni.
C. Attitűd
- törekszik a hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- a feladatok megoldása során a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
- munkáját minden esetben ellenőrzi és validálja.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítógépes gyakorlatok, szoftverhasználati ismeretek, algoritmizálási technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Mérésfeldolgozás informatikai eszközökkel, ismerkedés a programkörnyezettel |
2. | Algoritmizálás alapjai, számítási dokumentáció készítése |
3. | Adatfeldolgozás, idősorok kezelése, egyszerű modell illesztése |
4. | Vezérlési szerkezetek, felhasználói interakció |
5. | Vezérlési szerkezetek példákon keresztül |
6. | Vezérlési szerkezetek példákon keresztül |
7. | Mérnöki feladatmegoldás algoritmusokkal, részösszefoglalás |
8. | Részösszefoglalás, adattípusok ismertetése |
9. | Függvények és az informatika, egyenletek és egyenletrendszerek megoldása |
10. | Függvény analízis, optimalizáció, regresszió |
11. | Többváltozós optimalizáció, függvények definiálása |
12. | Számítógépes grafika, függvények definiálása |
13. | Geometriai transzformációk, modularizáció, rekurzió |
14. | Részösszefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- Barsi-Koczka-Lovas-Paláncz: Informatika építőmérnököknek
- Elektronikus jegyzet: Előadás fóliák
- Példatár, feladatgyűjtemény: Oktatási keretrendszerben megtalálható példák az egyes témakörökhöz
c) Tanulószoba:
- A tanszék a hallgatói sikeresség növelése céljából az órarendi időpontokon kívül "tanulószoba" lehetőséget biztosít, ami a laborban oktatói támogatás mellett aktív, hallgatók általi közös feladatmegoldást jelent.
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatokon az oktató engedélyével saját laptop használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: barsi.arpad@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két elméleti zárthelyi dolgozat, egy gyakorlati
zárthelyi dolgozat és három
gyakorlati ellenőrző dolgozat pontjai alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat | EZH1 | A.1-A.3; B.2; C.1; D.1 |
2. zárthelyi dolgozat | EZH2 | A.3-A.5; B.1; C.1; D.1-D.3 |
3. zárthelyi dolgozat | GYZH3 | A.1-A.3; B.1-B.5; C.1; D.1-D.3 |
1. ellenőrző dolgozat | ED1 | A.1-A.2; B.1-B.3; C.1; D.1, D.3 |
2. ellenőrző dolgozat | ED2 | A.1-A.2; B.1-B.3; C.1; D.1, D.3 |
3. ellenőrző dolgozat | ED3 | A.1-A.2; B.1-B.3; C.1; D.1, D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
EZH1-EZH2 | 50% |
ED1-ED2-ED3 | 20% |
GYZH3 | 30% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 75<=P<85 |
közepes (3) | 65<=P<75 |
elégséges (2) | 50<=P<65 |
elégtelen (1) | P<50 |
A félév eredménytelen, ha az összpontszám nem éri el az 50.00 pontot.
3.6 Javítás és pótlás
Az elméleti és gyakorlati zárthelyi dolgozatok pótlása a pótlási héten a kiírás szerint történik.
Az ellenőrző dolgozatok esetén nincsen pótlás.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 12+12+12+30=66 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. január 24.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak